Letters from Mother Teresa – The Letters (2014)

Regie: William Riead | 114 minuten | drama | Acteurs: Juliet Stevenson, Max von Sydow, Rutger Hauer, Priya Darshini, Kranti Redkar, Aapo Pukk, Mahabanoo Mody-Kotwal, Kaizaad Kotwal, Vijay Maurya, Tillotama Shome, Vivek Gomber, Pravishi Das, Deepak Dadhwal, Rajendra Gupta, Asha Kingsley, Vipin Sharma, Mark Bennington, Greg Hefferman, Umberto Cherin

Regisseur William Riead is een fervent documentairemaker. Tussen 1976 en 1985 maakte hij maar liefst 23 films die elk een bepaalde film onder de loep namen. Na een uitstapje in actie met ‘Scorpion’ in 1986 greep de beste man toch al snel terug naar waargebeurde verhalen. Zo maakte hij uiteindelijk ‘The Letters’, ook wel ‘Letters from Mother Teresa’ genoemd. Een biopic die in handen van menig filmmaker tot een Oscarwaardige film had kunnen leiden. Riead wist in ieder geval acteermammoeten Max von Sydow en onze eigen Rutger Hauer te strikken, maar zelfs zij kunnen de film niet redden van een totale ondergang.

‘Letters from Mother Teresa’ behandelt verschillende belangrijke gebeurtenissen in het leven van moeder Teresa (Juliet Stevenson) en volgt hiermee de blauwdruk die vrijwel iedere biopic hanteert. Priester Celeste van Exem (Max von Sydow), geadresseerde van de titulaire brieven, heeft een flink aantal verhalen over de goede vrouw die hij vertelt aan priester Benjamin Praagh (Rutger Hauer). Het gros van de film omvat de keuze van Teresa om te stoppen met les geven in het klooster en als missionaris de wereld rond te reizen. Het Vaticaan moet hier echter eerst toestemming voor geven. Zullen ze dat wel doen?

Het grootste probleem van ‘Letters from Mother Teresa’ is de zouteloosheid van de film. Nergens wordt het echt spannend of krijgen we een goed idee van wie moeder Teresa nou daadwerkelijk is. De performance van Juliet Stevenson slaat de plank dan ook goed mis. Ze doet zichtbaar haar best om een goede vertolking neer te zetten maar het wil allemaal niet baten. Er is absoluut geen moeite gedaan om Stevenson ook maar op Teresa te laten lijken, iets wat met make-up nog wel mogelijk was geweest. In de latere scènes, wanneer ze voor een zeventiger door zou moeten gaan, ziet de actrice er veel te jong uit. Nu zal menigeen dan ook zijn wenkbrauw ophalen wanneer blijkt dat de makers voor het spelen van de Macedonische non een 58-jarige Britse hebben gecast. Stevenson in een wit met blauw gewaad hullen maakt nog niet de goedheid zelve zo blijkt.

De rest van de film is formulematig en er zijn nergens scènes te bekennen die er echt tussenuit springen. Het zijn vooral een hele hoop “inspirerende” beelden die bij menig kijker de gevoelige snaar moeten raken. Het ligt er echter allemaal zo dik bovenop dat het zijn uitwerking totaal mist. De enorm afgezaagde score werkt dit alleen maar verder in de hand.

Het enige echt memorabele aan ‘Letters from Mother Teresa’ zit hem in de aanwezigheid van Von Sydow en Hauer, die overigens veel beter werk leveren in andere films. Bovendien is hun tijd op het scherm zo gelimiteerd dat het amper verschil zou maken als ze de acteerprestaties van hun leven zouden geven. Wanneer moeder Teresa niet overtuigt in een film over moeder Teresa, blijft het toch echt wachten tot er wél een interessante vertelling over haar reizen wordt gemaakt.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 1.5

VOD-release: 5 september 2016