Liar – Deceiver (1997)

Regie: Jonas Pate, Josh Pate | 101 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Tim Roth, Chris Penn, Michael Rooker, Renée Zellweger, Rosanna Arquette, Ellen Burstyn, Don Winston, Michael Parks, Mark Damon, J.C. Quinn

Tim Roth is een van de meest ondergewaardeerde en onderbelichte acteurs van zijn generatie. De in 1961 in Londen geboren en getogen Engelsman, die al 15 jaar in de Verenigde Staten woont, is uitermate veelzijdig en weet de meest uiteenlopende types op briljante wijze neer te zetten. Hij begon zijn filmcarrière in 1982 in de controversiële Britse TV-film ‘Made in Britain’, waarin hij een jonge skinhead vertolkte. Zijn eerste grote rol in een bioscoopfilm was die van Vincent van Gogh in ‘Vincent & Theo’ (1990), geregisseerd door Robert Altman.

Al spoedig na zijn verhuizing naar Los Angeles trok Roth de aandacht van de toen net beginnende regisseur Quentin Tarantino. Tarantino gaf hem de rol van Mr Orange in de culthit ‘Reservoir Dogs’ (1992). Ook was Roth te zien in Tarantino’s ‘Pulp Fiction’. De rol van Archibald Cunningham in ‘Rob Roy’ (1995) leverde Roth een Oscar-nominatie op. Roths komische talent viel vooral op in ‘Gridlock’d’ (1997), waarin hij en Tupac Shakur (die vlak na de opnames omkwam bij een schietpartij) de hoofdrollen voor hun rekening namen. De laatste jaren is het helaas wat stiller geworden rond Roth: de laatste hitfilm waarin hij meespeelde was ‘Planet of the Apes’ (2001). Dit jaar zal hij te zien zijn in de remake van de Japanse horrorfilm ‘Dark Water’.

Het is voornamelijk aan het uitstekende acteerwerk van Tim Roth, Chris Penn (de broer van Sean) en Michael Rooker te danken dat ‘Liar’ boven de middelmaat uitstijgt. Het verhaal is namelijk niet de grootste kracht van deze film. Het slot van de film is ronduit teleurstellend en bovendien rommelig.

‘Liar’ is opgezet als een soort toneelstuk, en speelt zich voornamelijk af op één locatie: de verhoorkamer op het politiebureau waar Kennesaw en Braxton werken. De film bestaat verder uit veel flashbacks, waarin Renée Zellweger een bijzondere hoofdrol vertolkt. Zellweger was toen ze ‘Liar’ maakte net bezig door te breken, dankzij rollen in ‘Jerry Maguire’ (1996) en ‘Empire Records’ (1995).

De regisseurs van ‘Liar’ zijn de tweelingbroers Jonas en Josh Pate, die zich verder voornamelijk bezig houden met het maken van TV-series, waaronder ‘Dragnet’ (2003).

‘Liar’ is een redelijk goed in elkaar gezette psychologische thriller, maar blinkt niet uit in originaliteit. Hulde voor Tim Roth en zijn medespelers, die deze film naar een hoger plan weten te tillen.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 22 oktober 1998