Lie With Me (2005)

Regie: Clément Virgo | 93 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Lauren Lee Smith, Eric Balfour, Polly Shannon, Mayko Nguyen, Michael Facciolo, Kate Lynch, Ron White, Kristin Lehman, Don Francks, Richard Chevolleau, Frank Chiesurin, Nicola Lipman, Theresa Tova

Een erotische film? Een art-house film? Verantwoorde porno? ‘Lie with Me’ lijkt het allemaal, maar is vooral het laatste eigenlijk niet. Hij is erotisch, maar niet op een Playboy-achtige manier, art-house, maar niet pretentieus, of vaag, hij lijkt pornografisch, maar is in wezen niet voyeuristisch, op één saaie vrijscène na. De andere zijn inderdaad ‘functioneel’. Eigenlijk gaat ‘Lie with Me’ (let op de dubbelzinnigheid van de titel) over de zoektocht van een vrouw die intimiteit wil en, net als zo velen van haar generatie, vlucht in de wereld van seks en alle machtsspelletjes die daar bij horen.

De manier waarop haar seksualiteit wordt benaderd is niet alledaags en zeker niet voor een Amerikaanse film. Het is heel persoonlijk en komt vaak erg dichtbij. Seks speelt in haar leven een grote rol; het komt vaak aan bod en soms in beeld waarbij zowel vrouwelijke als mannelijke geslachtsdelen te zien zijn, ook in staat van opwinding. Best verfrissend, want niet truttig en in wezen allemaal terloops, wat natuurlijk oogt. Eigenlijk heel prettig, omdat de film de dingen lijkt te tonen ‘zoals ze zijn’ en de valkuil van net iets te mooi vormgegeven pseudo porno weet te omzeilen.

De Seks is in deze film ook een beetje naar en frustrerend. Prachtige scène wanneer Leila een jongen oppikt en hem wil dwingen haar iets te laten voelen terwijl ze vrijen: “you’re not making me come, make me come!” Dit is een voorbeeld waarin haar frustraties mooi worden geïllustreerd, andere keren vertelt ze erover in een voice-over, die meestal te uitleggerig is.

De film heeft dus een verhaal en dat verhaal is best goed. Het onderwerp is persoonlijk en een beetje rauw, wat past bij de aard van de hoofdpersoon Leila, een uitstekend gecaste Lauren Lee Smith, die behoorlijk met haar billen bloot is gegaan, letterlijk en figuurlijk. Best een uitdaging voor de actrice die ze absoluut is. Met een film als deze zal ze niet ‘doorbreken’, daarvoor zullen vanwege de strenge rating in Amerika te weinig mensen hem hebben gezien.

Anderen zijn hem wellicht júist gaan zien vanwege de seks. Deze mensen zijn hoogstwaarschijnlijk bedrogen uitgekomen, want zo heftig is het ook allemaal weer niet, behalve dan op het persoonlijke vlak. De film hoort dan ook thuis onder het kopje drama. Én romantiek: zijn de twee jonge lovers voor elkaar bestemd, of blijven ze zich terugtrekken in hun wereldje van frustraties en machtspelletjes? Het antwoord, dat hier uiteraard niet te lezen is, voelt echt en wordt, zeker naar het einde toe, geloofwaardig gebracht. Een bevredigende film.

Arjen Dijkstra