Liebe in den Gängen – In den Gängen (2018)

Recensie Liebe in den Gängen CinemagazineRegie: Thomas Stuber | 125 minuten | drama | Acteurs: Franz Rogowski, Peter Kurth, Sanra Hüller, Henning Peker, Ramona Kunze-Libnow, Clemens Meyer, Matthias Brenner, Gerdy Zint, Andreas Leupold, Michael Specht, Sascha Nathan, Steffen Scheumann, Matthias Börner, Robert Carlo Ceder

De supermarkt lijkt op een socialistisch experiment, alsof Walmart een filiaal heeft geopend in de voormalige DDR. De winkel heeft de grootte van een Amerikaanse megasupermarkt, maar de werknemers, het assortiment, de bedomptheid en zelfs de koffiemachine lijken weggelopen uit voormalig Oost-Duitsland. Die Oost-Duitse associatie is niet zo vreemd, want de winkel staat langs de weilanden aan de rand van Leipzig. Het enig verschil tussen voormalig en hedendaags Oost-Duitsland is dat de schappen hier gevuld zijn.

Het Duitse droogkomische drama ‘Liebe in den Gängen’ speelt zich bijna volledig af in deze winkel. We ontmoeten medewerkers zoals de zwijgzame Christian (drank), de veteraan Bruno (drank) en de flirterige Marion (zoetwaren). Ze rijden op vorkheftrucks, meestal ’s nachts, waarbij de oppasser van dienst een fijn muziekje draait en de werkers regelmatig buiten een sigaretje roken. Het is in deze tegelijk knusse en desolate setting dat Christian verliefd wordt op Marion. Helaas hebben Christian en Marion zo hun demonen (en misschien Bruno ook wel).

‘Liebe in den Gängen’ neemt de tijd om zijn verhaal te vertellen. Zo leren we niet alleen de personages kennen maar ook de wonderlijke wereld van de nachtploeg. Langzaam begrijpen we dat de meeste medewerkers eigenlijk iets anders ambiëren, maar dat de val van de Berlijnse muur in 1989 voor hen geen zegen is geweest. Toch proberen ze er het beste van te maken, met hun eigen rituelen, hun eigen kleine kerstfeest, hun eigen koffiepauzes.

De relatief lange speelduur maakt een trage overgang mogelijk van komedie naar drama. Het komische is van de droge soort, soms een beetje Kaurismäki, soms meer uitgelaten, soms puur visueel. Achter het drama van mislukte carrières en lange werkdagen schuilt een boodschap die we kennen uit het oeuvre van Ken Loach en van het Spaanse ‘Los lunes al sol’. Een boodschap over de noodzaak van kameraadschap en solidariteit voor de verliezers in deze maatschappij. En natuurlijk gaat het over een Duitsland dat nog altijd hopeloos verdeeld is.

Alleen al het script en de boodschap maken de film de moeite waard. Geloofwaardige personages, stijlvolle fotografie, geweldige soundtrack (Timbe Timbre en Son Lux), prima acteerwerk, veelzeggende details en consistente sfeer, zorgen ervoor dat ‘Liebe in den Gängen’ veel meer is dan een aardige tragikomedie over een supermarkt in het voormalige Oost-Duitsland. Arthouseparel van de week, dat komt al meer in de buurt.

Henny Wouters

Waardering: 4

Bioscooprelease: 22 november 2018