Liefde zonder grenzen (2021)

Recensie Liefde zonder grenzen CinemagazineRegie: Appie Boudellah, Aram van de Rest | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Yolanthe Cabau, Jim Bakkum, Abbey Hoes, Hajo Bruins, Edwin Jonker, Hassan Slaby, Freek Bartels, Soy Kroon, Melissa Drost, Rachida Ia Allaala, Semla Omari, Tina de Bruin, Peggy Vrijens, Elle van Rijn, Tanja Jess, Kim Pieters, Elise van der Horst, Ad Wijnschenk, Amber van Kooten, Lucinda Schildmeijer, Hassan El Rahaui, Hamza Rharib, Ayoub Louihrani, Yasmin Karssing, Bjorn Remmerswaal

‘Liefde zonder grenzen’ is een Nederlandse romantische komedie, met een licht dramatische verhaallijn. De film opent namelijk met een slechtnieuwsgesprek: een van de hoofdrolspelers krijgt bericht dat er kanker is geconstateerd. Dit nieuws slaat natuurlijk in als een bom, maar van delen met de familie is geen sprake. “Als ik het vertel, beginnen ze meteen met het plannen van de uitvaart,” zo luidt het oordeel. En de familie om wie ‘Liefde zonder grenzen’ draait, is er inderdaad een van uitersten. Eva (Yolanthe Cabau) is de oudste van het stel, gevolgd door Maarten (Jim Bakkum) en Lieke (Abbey Hoes). Vader Ferry (Hajo Bruins) is weduwnaar, de moeder is nog niet zo lang geleden overleden. Ferry is op zijn zachtst gezegd een enorme racist. Dat een van zijn dochters voor een Surinaamse jongen koos, kan hij nog altijd niet verkroppen. Zijn antipathie jegens zijn schoonzoon is zo groot, dat de hatelijke opmerkingen over en weer gaan tijdens wat een gezellig familiediner had moeten worden. Als de andere dochter haar nieuwe vriend voor wil stellen, Bram, Ajax-fan, verheugt de rest van het gezin zich al op Ferry’s reactie wanneer hij zich zal realiseren dat Bram (eigenlijk Brahim) een Marokkaanse jongen is.

De thema’s die in ‘Liefde zonder grenzen’ aan de orde komen zijn niet op één hand te tellen. Naast een mogelijk dodelijke ziekte en racisme gaat het ook over de moeilijkheden bij daten op middelbare leeftijd, alles uit het leven halen wat er in zit, Marokkaanse gewoonten, emigratie, communicatie binnen het huwelijk, carrière maken, vreemdgaan, rouwverwerking en het onderdrukken van je seksuele geaardheid. Niet niks, maar in het scenario van Appie en Mustapha Boudellah en Sergej Groenhart is het redelijk vernuftig verweven. Uiteraard is het wat veel om allemaal te verwerken als familie; maar zo heel buitengewoon is het ook weer niet wat ze meemaken. Er zijn vast gezinnen die met dezelfde problemen kampen.

Het tempo van de film is vlot. Vrijwel elk personage – zelfs de racist – heeft iets sympathieks, waardoor het makkelijk meeleven is. Natuurlijk, het is voorspelbaar en cliché, maar de film pretendeert niet meer te zijn dan wat het is. ‘Liefde zonder grenzen’ is goed gemaakt en de acteurs doen hun best, met een speciale vermelding voor Soy Kroon die misschien wel de grootste ontwikkeling doormaakt in deze film. Ook de acteurs die doorgaans niet zo serieus genomen worden, houden zich kranig staande en halen het maximale uit hun rol. ‘Liefde zonder grenzen’ kijkt daardoor lekker weg. Prima vermaak voor liefhebbers van de Nederlandse romkom.

Bioscooprelease: 14 oktober 2021