Liefjes (2024)

Recensie Liefjes CinemagazineRegie: Anneke de Lind van Wijngaarden, Natalie Bruijns| 80 minuten | documentaire

Drie proto-pubers op familievakantie, meer heb je blijkbaar niet nodig voor een vermakelijke documentaire. Dat blijkt uit ‘Liefjes’, een film waarin we drie veertienjarige meisjes volgen tijdens een Franse vakantie. De Vlaamse Malak is een dromerige en onzekere puber, Jae een cynische knorrepot en Celia een meisje dat vermoedt dat ze al vrouw is. We volgen ze los van elkaar op een Franse camping, waar ze elk op een eigen ontdekkingsreis gaan.

Op die camping gebeuren precies de dingen die je verwacht bij zo’n stel ontluikende meisjes. Malak vindt eerst een groepje gelijkgestemden, daarna een jongen die haar zowaar leuk vindt. Maar wat dan? Jae verstopt zich een week lang in haar smartphone, een item dat een stuk boeiender is dan die camping, die vervelende campinggasten en haar familieleden die er al helemaal niets van snappen. Influencer in de dop Celia is vooral bezig om haar vriend te bereiken die met zijn familie vakantie viert in Turkije. Tussendoor klaagt ze wat bij een nieuwbakken vriendin over hoe ingewikkeld zo’n serieuze relatie is.

Hoewel ‘Liefjes’ focust op deze drie aandoenlijke pubers, is het evenzeer een tijdsdocument als een puberportret. Hoe verschillend de meisjes ook zijn, het zijn alle drie tijdloze types. Wel nieuw is de manier van communiceren en de snelheid daarvan. De tijd van brieven, ansichtkaarten en onwillige telefoons is voorgoed voorbij. Deze pubers zijn constant aan het communiceren met de vrienden thuis, met digitale kennissen of met een vriendje in Turkije die zelden de telefoon opneemt. Het berooft de vakantie van het onthechte en zorgeloze van pre-digitale vakanties.

Geslaagd dus als tijdsbeeld, maar nog sterker als uitbeelding van emotionele puberstormen. De meisjes zijn op een leeftijd waarop ze nog niet goed hun emoties kunnen verbergen en de close-ups van hun gezichten verraden alles. Vooral bij Celia, die heel hard volwassen probeert te doen, maar wier gezicht kinderlijke pijn, jaloezie en angst verraadt tijdens de gesprekken met haar vriend. Maar ook het tegelijk stralende en angstige gezicht van Malak, wanneer ze haar gitaar spelende nieuwe vriend bewondert. En steeds weer die peilende en onderzoekende blikken, de blikken van kinderen die het complexe gedoe dat leven heet proberen te doorgronden.

Al bij al is ‘Liefjes’ een documentaire die 80 minuten lang vermaakt en ontroert. En dat het soms wat gescript oogt? Zolang de emoties authentiek zijn gaan we daar niet over zeuren. Dikke aanrader.

Henny Wouters

Waardering: 4

Bioscooprelease: 11 april 2024