Lieve Céline (2013)

Regie: Thomas Korthals Altes | 87 minuten | drama | Acteurs: Esmée van Kampen, Ellen Pieters, Carolien Spoor, Gijs Naber, Sabrina van Halderen, Loes Haverkort, Matteo van der Grijn, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Lotte Stig, Dilara Horuz, Sagid Carter, Anke van ‘t Hof, Britte Lagcher, Justin van Kampen, Fabian Jansen, André Dongelmans, Rick Schreuder, Umit Tokmak, Jessica Zeylmaker, Francesca Holtkamp, John Meerzorg, Barbara Klaaysen, Bruce Grey, Antonie Knoppers, Claudia Kooij, Ed Carree, Rafael Cartarino

Telefilm ‘Lieve Céline’ gaat over de achttienjarige, zwakbegaafde Brooke Heinke. Ze woont samen met haar moeder Pamela en haar oudere zus Sue in een volksbuurt in Amsterdam-Noord. Brooke zit nog op school, maar kan de leerstof niet aan. Daarnaast wordt ze gepest door haar klasgenoten. Gelukkig lijkt Pamela te weten wat Brooke nodig heeft en dus vult Brooke haar vrije tijd met het kijken van soaps (“The Bold and the Beautiful” is favoriet) en het eten van negerzoenen. Sue werkt bij het Kruidvat en toont binnen haar mogelijkheden nog wel iets van ambitie. Pamela steekt de ene sigaret met de ander aan, lijkt boos te zijn op de maatschappij en tuft dagelijks rond in haar rode Canta (vanwege een probleem met haar benen). Iedereen in Amsterdam-Noord lijkt daar wel in te rijden, zoals Brooke correct waarneemt. Voordat haar moeder thuiskomt telt ze de voorbijrijdende rode karretjes. Brooke vertoont wel meer bijna dwangneurotisch te noemen gedrag. Ze is dol op het maken van lijstjes: zo houdt ze nauwkeurig op haar laptop bij wie er in welke aflevering van The Bold speelt.

Een dramatische gebeurtenis heeft voor Brooke één positief gevolg. Ze leert de muziek van Céline Dion kennen en is daar zo van onder de indruk, dat ze binnen een mum van tijd een van de meest obsessieve fans van de Canadese zangeres wordt. Vanaf dat moment draait alles in haar leven om Céline en haar muziek. Wanneer Johan, de nieuwe vriend van Sue, haar attendeert op het feit dat het ook mogelijk is om een concert te bezoeken, wordt dat Brookes nieuwe levensdoel. Met de vastberadenheid van een pitbull houdt ze zich daaraan vast en als het bijna zo ver is, zal niets of niemand haar daarvan weerhouden.

‘Lieve Céline’ is gebaseerd op het boek van Hanna Bervoets, waarvoor de schrijfster in 2012 de Opzij Literatuurprijs kreeg. Het scenario van de film is van de hand van Maarten Lebens, die de roman van Bervoets uitstekend vertaalde naar een meeslepend verhaal voor op het scherm. De kijker ziet net als in het boek de wereld via de ogen van Brooke: die niet alles wat er met haar en haar omgeving gebeurt kan plaatsen, maar uiteraard is het kijkerspubliek wél bij machte de situaties en personages te doorgronden. Door het uitgekiende doseren van de informatie – de kijker denkt dat hij alles weet, maar dat is niet zo –  levert dit voldoende spanning op, omdat je – tenzij je het boek gelezen hebt natuurlijk – niet weet wat er nu precies is voorgevallen.

De grootste troef die de makers van ‘Lieve Céline’ in handen hebben is de cast: met name Esmée van Kampen in de rol van Brooke is een gouden vondst. Wát een knappe prestatie zet zij daar neer. Maar ook Carolien Spoor als Sue en Ellen Pieters als Pamela zijn erg overtuigend. ‘Lieve Céline’ is een schrijnend portret over mensen die wel meer willen, maar het ondanks hun dappere pogingen niet voor elkaar krijgen om hun leven naar een hoger plan te tillen. Het vertelt een verdrietig verhaal, dat toch hier en daar voor een glimlach zorgt. En dat het dan geen glimlach is ten koste van de mensen om wie het draait, is absoluut een verdienste van de makers. Regisseur Thomas Korthals Altes, die eerder indruk maakte met One Night Stand ‘Finnemans’ (en daar een Gouden Kalf voor won), mag met ‘Lieve Céline’ een titel aan zijn oeuvre toevoegen om trots op te zijn.

‘Lieve Céline’ wordt zaterdag 6 april 2013 om 20:20 uur uitgezonden op Nederland 2.