Lifechanger (2018)

Recensie Lifechanger CinemagazineRegie: Justin McConnell | 84 minuten | horror, thriller | Acteurs: Lora Burke, Jack Foley, Elitsa Bako, Sam White, Rachel VanDuzer, Steve Kasan, Mark Rainmaker, Adam Buller, Peter Higginson, Daniel Faraldo, Brian Quintero, Ry Barrett, Kim Morgan, Michelle D’Alessandro Hatt, Carina Battrick, Willem Halfyard, Uche Ama

In het horrorgenre is al een hoop gedaan en iets nieuws verzinnen valt nog niet mee. Regisseur Justin McConnell doet een poging met zijn ‘Lifechanger’. In deze film wordt van een vrij bijzonder vertelperspectief gebruikgemaakt. Een zogenaamde vormveranderaar – of bodysnatcher – legt uit wat er in zijn hoofd omgaat. De schurk is dan ook de hoofdrolspeler van dit verhaal. Een verrassende insteek.

In deze film draait het om Drew. Deze entiteit kan bezit nemen van een menselijk lichaam en het als het ware dragen als een jas. Op een gegeven moment is zo’n lijf ‘op’ en begint het te ontbinden. Dan moet Drew op zoek naar een nieuwe gastheer of -vrouw. Als onze antiheld Julia ontmoet, verandert er iets. De vormveranderaar wordt verliefd op haar en zoekt continue haar nabijheid op. Maar hoe kan je een relatie opbouwen als je steeds van lichaam moet veranderen en daardoor telkens een andere gedaante hebt?

Als je een lekker gore griezelfilm verwacht, ben je bij ‘Lifechanger’ aan het verkeerde adres. Hoewel er een paar lekker viezige scènes in zitten, is dit geen film die je voor grof geweld moet aanzetten. McConnell heeft een ietwat filosofische film ingeblikt. Wat maakt ons menselijk en hoe bouw je een relatie op? Het idee is geweldig, maar de uitwerking schiet tekort. Er is duidelijk geen riant budget beschikbaar en dat is duidelijk merkbaar. De cast is niet erg ervaren, het camerawerk oogt amateuristisch en de special effects ogen nogal goedkoop.

Toch is deze film de moeite waard om een keer te bekijken. Het idee is erg interessant en de film kent een paar mooie scènes die degelijk geacteerd zijn. Ook is het gebruik van praktische special effects te prijzen. In plaats van CGI wordt er van rubberen protheses gebruikgemaakt. Net als in de jaren 80. Bij vlagen doet ‘Lifechanger’ aan de (body) horror van David Cronenberg en John Carpenter denken. Zo geniaal – of goor – als ‘The Fly’ of ‘The Thing’ wordt het echter nooit.

DVD-release: 14 november 2019