Light of My Life (2019)

Recensie Light of My Life CinemagazineRegie: Casey Affleck | 119 minuten | thriller | Acteurs: Anna Pniowsky, Casey Affleck, Tom Bower, Elisabeth Moss, Hrothgar Mathews, Timothy Webber, Thelonius Serrell-Freed, Jesse James Pierce, Tommy Clarke, Lloyd Cunningham, Kory Grim, Michael Ching, Dee Jay Jackson, Patrick Keating, Sydnee Parker Anderson

Op zoek naar trends in de vroege 21e-eeuwse film, stuit je onvermijdelijk op dystopieën en maatschappelijke isolatie. In die eerste categorie passen drama’s als ‘Children of Men’ en ‘The Road’, over het leven na wereldwijde catastrofes. In de tweede categorie horen prachtfilms als ‘Captain Fantastic’ en ‘Leave No Trace’, beide over ouders die zich met hun kroost terugtrekken in de bossen. En dan hebben we ook nog films die de twee trends combineren, zoals het spannende ‘A Quiet Place’.

Ook het Amerikaanse drama ‘Light of My Life’ kent een combinatie van die thema’s. Sinds een pandemie de helft van de wereldbevolking heeft gedood, zwerft een weduwnaar met zijn jonge dochter door ruig bosachtig gebied. Af en toe bezoeken ze een stad om wat voedsel te kopen of een boek te snaaien uit de halfvergane bibliotheek. Verder doen ze niet zo veel, behalve alert zijn op gevaar en oefenen voor noodsituaties. Maar waar zijn zij eigenlijk bang voor en waarom zijn zij op de vlucht?

Het antwoord op die vragen gaan we niet verklappen, maar als kijker kom je er redelijk snel achter. De grootste troef van de film zit hem in de afwisseling van drama en spanning. Het drama komt van de breekbare relatie tussen vader en dochter. Dochter Rag is 11 en wil weleens haar eigen vleugels uitslaan, de vader wil niets liever dan haar beschermen. Qua spanning is het minder gecompliceerd: iedere vreemdeling belichaamt een eventuele dreiging.

In ‘Light of My Life’ zien we veel terug van eerdergenoemde films. De dreiging uit ‘The Road’ en ‘A Quiet Place’ (maar zonder aliens), de verstikkende liefde tussen vader en dochter uit ‘Leave No Trace’ en de overlevingsoefeningen uit ‘Captain Fantastic’. Helaas valt ‘Light of My Life’ te vaak in herhaling en is hij erg traag. Zo begint de film met een scène van 10 minuten waarin de vader een verhaal vertelt aan zijn dochter. Een leuk verhaal, maar toch.

Met een half uurtje minder was ‘Light of My Life’ nog sterker geworden. Toch genieten we van de sfeervolle beelden, het sterke acteerwerk en de vele tedere scènes tussen vader en dochter. En we zetten ons schrap wanneer het spannend dreigt te worden en onze helden gevaar lopen. Wat we maar willen zeggen: ‘Light of My Life’ past prima tussen die mooie titels uit de eerste alinea.

Bioscooprelease: 24 oktober 2019
VOD-release: 26 februari 2020
DVD-release: 24 juni 2020