Lights Out (2016)

Regie: David F. Sandberg | 81 minuten | horror | Acteurs: Teresa Palmer, Gabriel Bateman, Alexander DiPersia, Billy Burke, Maria Bello, Rolando Boyce, Ava Cantrell, Ariel Dupin, Emily Alyn Lind, Lotta Losten, Amiah Miller, Andi Osho, Elizabeth Pan, Maria Russell, Alicia Vela-Bailey

In december 2013 postte de onbekende Zweedse regisseur David F. Sandberg zijn inzending op YouTube voor de Who’s There Film Challenge. Hij won de prijs voor Beste Regisseur en het filmpje ging viral, en het is niet moeilijk om te bedenken waarom. Met een lengte van minder dan drie minuten is de short effectief genoeg voor iedereen die het ziet om toch weer ernstig een nachtlampje te overwegen. Het toont Sandbergs vrouw Lotta Losten die op het punt staat naar bed te gaan, maar wanneer ze het licht uitdoet lijkt er iemand in de gang te staan. Ze klikt de schakelaar op en neer, maar het wezen is alleen zichtbaar in het donker – tot het opeens vlak voor haar neus staat. In een droom van elke filmmaker kreeg Sandberg na zijn online succes de steun van ‘The Conjuring’-regisseur James Wan achter zich, waarna hij een speelfilm van zijn short kon maken. Maar onderdeel van de genialiteit van het oorspronkelijke filmpje is de simpele effectiviteit van het originele gegeven, en wellicht is dat ook de reden dat deze langere versie toch een stap terug is.

In een echo van de scène waarmee alles begon, staat in de opening van ‘Lights Out’ opnieuw Sandbergs vrouw bij een lichtschakelaar, als ze opeens een griezelig schaduwachtig figuur waarneemt in het donker. Het is het begin van een reeks aanvallen die de familie van de twintigjarige Rebecca (Teresa Palmer) en haar kleine broertje Martin (Gabriel Bateman) uit hun slaap houdt. Hun moeder Sophie (Maria Bello) lijkt een verwrongen vriendschap te hebben gesloten met de entiteit, en de twee zijn niet van plan elkaar zomaar los te laten. Eenieder die daar een poging toe doet kan rekenen op nachtelijke bezoekjes, en dan blijkt pas hoe lastig het kan zijn om alle donkere hoeken te verlichten.

Een absolute plus van ‘Lights Out’ is de ontwikkeling van haar personages. Rebecca’s relatie met haar nog-niet-in-naam-vriendje Bret (Alexander DiPersia) doet menselijk aan in al hun problematiek en tederheid. Hoewel het acteurtje dat Martin speelt niet op alle fronten weet te overtuigen, kan hij absoluut de voornaamste emotie overbrengen waar hij voor gekozen is: angst. Het helpt dat alledrie geen horrorstereotypes zijn die zelfzuchtige, domme keuzes maken; ‘Lights Out’ is het verhaal van een familie die elkaar beschermt. Contrasterend lijkt er helaas een stuk minder energie gestoken te zijn in de opbouw van een degelijk achtergrondverhaal voor het duistere wezen dat hen plaagt – het is een doorsnee cliché dat doet denken aan ‘The Ring’ of ‘The Grudge’. Deze luie achtergrond valt op, want met 81 minuten is de film nog steeds te lang voor het simpele verhaal waar het op steunt.

‘Lights Out’ voelt aan alsof de makers haast hadden om zo snel mogelijk aan het beste gedeelte van hun film te beginnen: de lichten, de horror, de angst. Begrijpelijk, want dit is duidelijk waar Sandberg het beste in is. Er worden geen goedkope jump scares gebruikt en er zitten absolute nachtmerriemomenten in. Hoewel de film een bepaalde gelaagdheid mist, zijn Rebecca, Bret en Martin door hun logische en herkenbare handelen sympathieke personages die het goed vol te houden maken. Toch kan je er niet omheen dat het gehele verhaal van ‘Lights Out’ vooral een voertuig is voor zoveel mogelijk variaties op hetzelfde Annemaria koekoek-concept waar het allemaal mee begon. En dat kunstje heb je na een aantal keer wel gezien.

Maaike Tol

Bioscooprelease: 21 juli 2016
VOD-release: 21 december 2016