Like It Is (1998)

Regie: Paul Oremland | 97 minuten | drama | Acteurs: Steve Bell, Ian Rose, Roger Daltrey, Dani Behr, Jude Alderson, Emile Charles, Chris Hargreaves, Paul Broughton, P.J. Nicholas, Sean Simpson, Charlie Caine, Stephen Burke, Dickon Tolson, Chris Ross, Tony Van Silva, Suzy King, Ursula Lea, Suzanne Hall, Nigel Travis

De Engelse productie ‘Like It Is’ gaat over twee tegenpolen die op elkaar verliefd worden en die daarna hard hun best moeten doen om de liefde niet meteen te laten stranden. De een is manager van lichtgewicht popartiesten, de ander verdient zijn geld met het levensgevaarlijke freefighting. Geen zeldzaam verhaal dus, maar wel een zeldzaam koppel.

Van dat freefighting krijgen we trouwens niet veel te zien, daar de film zich voor het grootste gedeelte afspeelt in de trendy scene waarin manager Matt zich beweegt. In deze scene is zowat iedereen homo en gaan de gesprekken louter over seks, waarbij er soms een korte pauze wordt ingelast voor het slikken van een pil of het snuiven van een lijntje coke. De artiesten die de manager moet managen, maken muziek van het meest oppervlakkige soort, terwijl de platenbaas voor wie hij werkt (uiteraard ook gay) alleen maar denkt aan geld verdienen en mooie blote jongens. De enige hetero die af en toe opduikt is een zingende bimbo van het meest krengige soort.

Ondanks al die oppervlakkigheid is ‘Like It Is’ toch best een aardige film geworden, al was het maar omdat we dit wereldje zien door de ogen van de nuchtere freefighter Craig. Deze Craig is met zijn jongensachtig gezicht en lieve bruine ogen niet direct wat je je bij een freefighter voorstelt. Hoewel hij zich in eerste instantie laat imponeren door de glamour in Matt’s omgeving, ziet hij al snel hoe oppervlakkig dit wereldje is en probeert hij Matt’s ogen daarvoor te openen.

Een ander pluspunt is dat de film ondanks alle uiterlijkheden gaat over ware liefde. Als kijker zie je meteen dat deze jongens voor elkaar geschapen zijn, al hebben zij dat zelf nog niet zo door. Daarbij zijn de hoofdpersonen mensen van vlees en bloed; vriendelijke jongens allebei, met wie je makkelijk kunt meeleven, al zit er bij beiden weinig diepgang in. Wel hebben zij een aardig gevoel voor humor zodat er soms nog wat te lachen valt.

Zo is ‘Like It Is’ een sympathieke en soms ontroerende liefdesgeschiedenis, maar zonder enig gewicht en voornamelijk bestemd voor de roze doelgroep. Er wordt flink wat afgelebberd, de seks is redelijk onbeschaamd en de schildering van het oppervlakkige Londense gaycircuit zal de meeste heterokijkers weinig interesseren. Toch is het voornaamste dat hier ontbreekt de diepgang die doelgroepoverstijgende films als ‘Brokeback Mountain’ en ‘Fucking Åmål’ wel bezaten. Geen schande trouwens, want tegen die laatste films kunnen alleen de echte toppers op en dat zijn er nou eenmaal niet zoveel.

Bioscooprelease: 5 november 1998