Lilet Never Happened (2012)

Regie: Jacco Groen | 106 minuten | drama | Acteurs:  Sandy Talag, Johanna ter Steege, Timothy Mabalot, John Arcilla, Angeli Bayani, Dorothea Marabut-Yrastorza, Jermaine Patrick Ulgasan, Marife Necesito

‘Lilet Never Happened’ is het aangrijpende relaas van het kindhoertje Lilet. Aangrijpend, omdat het een schrijnend wereldprobleem betreft. Dat zulks moeilijk te dramatiseren is, zelfs als er een beloftevolle analogie met Sneeuwwitje wordt gezocht, mag ook worden aangenomen. Al snel dreigt een drama over zo’n beladen onderwerp too much, of juist te tacky te worden. De makers van ‘Lilet Never Happened’, een Nederlands productieteam onder leiding van documentairemaker Jacco Groen, die de echte Lilet in 1998 ontmoette in een psychiatrische inrichting, kozen voor een nadrukkelijke dramatisering, met een boze stiefvader, een giftige appel die geld heet, een even vertederend, grappig als street tough hoofdpersonage dat niet geholpen wil worden, en niet te vergeten een door en door integere, Hollandse redster in de persoon van een met haar Engels worstelende Johanna ter Steege. Wij vinden dat niet erg – want het goed vertolkte hoofdpersonage, gespeeld door het Filipijnse kindsterretje Sandy Talag, is iemand om van te houden. Sommigen zullen liever een documentaire zien over dit probleem – het had inderdaad nog wat rauwer gekund, maar inhoudelijk wordt de kern geraakt.

Drama of documentaire, het probleem van de kindprostitutie moet worden bestreden. Punt. De economische ontwikkeling is iets voor de lange termijn; een verbod zou impliceren dat overheden op globale schaal repressief moeten ingrijpen. Te verwachten valt dat intenties en belangen in deze moeilijk op een lijn te brengen zijn. In de tussentijd helpen films als ‘Lilet Never Happened’, waarin zoals gezegd grenzen worden gezocht op dramatisch gebied. Zo’n film moet toegankelijk zijn (is hij ook) en realistisch (is hij op details na). Een inkoppertje is ‘Lilet Never Happened’ zeker niet. Het schemergebied waarin de brutale tiener in de film zich bevindt, is een mengsel van onwetendheid, loyaliteit en levenslust, een zeer schadelijke cocktail wanneer ouders geen bescherming bieden en zussen hetzelfde doen, waardoor opportunisme de norm wordt. De film maakt die tweeslachtigheid goed duidelijk. Af en toe op tragikomische wijze. ‘Je ziet eruit als een actrice’, complimenteert een klant. ‘Mijn vader is een beroemd acteur.’ Films als deze zouden niet moeten, maar het is fijn dat ze er zijn.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 10 januari 2013
DVD-release: 6 augustus 2013