Lili (2019)

Recensie Lili CinemagazineRegie: Yfke van Berckelaer | 8 minuten | korte film, horror | Acteurs: Lisa Smit, Derek de Lint

In ‘Lili’ zijn we getuige van een fascinerend en tegelijkertijd weerzinwekkend spelletje dat een regisseur (of casting director) speelt met een actrice die auditie komt doen voor een rol. Ze heeft zich goed voorbereid, kent haar tekst en maakt met de eerste poging al indruk.

Maar de regisseur wil meer. Hij wil dat ze de tekst op een iets andere manier zegt. Hij merkt dat ze nerveus is – feitelijk is een auditie een sollicitatiegesprek, wie zou daar niet zenuwachtig voor zijn? – maar stelt haar op haar gemak. Aanvankelijk denk je nog: wat een aardige man! Maar naarmate zijn eisen steeds meer de grens opzoeken, merk je weerstand. De regisseur weet dat hij een machtspositie heeft en buit deze volledig uit. Maar heeft Lili al niet eerder met dit bijltje gehakt?

‘Lili’ is een korte horrorfilm, met een eenvoudige opzet maar een ijzersterke uitwerking. De camera is continu op Lili gericht en Lisa Smit is erg goed. Ze weet met kleine gebaren en gezichtsuitdrukkingen een heel scala aan emoties te tonen. Je gunt haar de rol, maar weet ook dat de consequentie dan is dat ze met deze gluiperd moet samenwerken. Dat geeft een tegenstrijdig gevoel. De regisseur wordt gespeeld door Derek de Lint – heel even in beeld, en hij maakt vooral indruk met zijn stem, die haarfijn bij de situatie past. Hele fijne horrorshort, die nieuwsgierig maakt naar het volgende werk van Yvke van Berckelaer.

‘Lili’ is te zien tijdens Imagine Filmfestival 2020, in het programma Nieuw Nederlands Peil 1.