Lilo & Stitch (2002)

Regie: Dean DeBlois, Chris Sanders | 85 minuten |  drama, komedie, animatie, familie, science fiction | Originele stemmencast: Daveigh Chase, Chris Sanders, Tia Carrere, David Ogden Stiers, Kevin McDonald, Ving Rhames, Zoe Caldwell, Jason Scott Lee, Kevin Michael Richardson, Susan Hegarty, Amy Hill

Met ‘Lilo & Stitch’ keert Disney terug naar haar roots, de hoekige vormen van de voorgaande films ‘Pocahontas’ en ‘Hercules’ werden ingeruild voor de mooie rondingen die beter bij deze animaties passen. Voor de locatie is dit keer gekozen voor Hawaï, een perfecte keus, want het biedt de mogelijkheid veel vrolijke kleuren te gebruiken met veel muziek (nooit geweten dat Elvis Presley en Hawaï zo’n eenheid kunnen vormen!) en leuke zee- en strandscènes.

Voor het eerst heeft Disney het genre science fiction aangeboord, daardoor biedt de film aandoenlijke en bizarre karakters. Het weesje Lilo, dat met veel moeite opgevoed wordt door haar zusje Nani, is eenzaam en wordt door haar klasgenootjes niet geaccepteerd. Cobra Bubbles van de Kinderbescherming zit haar zusje op de hielen, omdat het vermoeden bestaat dat Lilo beter af is in een weeshuis. Als Nani besluit dat Lilo een vriendje nodig heeft uit het asiel gaat het mis. Lilo kiest een vreemd blauw hondje uit, dat echter geen hondje blijkt te zijn, maar een ruimtewezen, dat van een verre planeet afkomstig is. Stitch is geprogrammeerd om alles wat in zijn buurt komt te vernietigen, dus moeten Lilo en Nani alles op alles zetten om hun huis en zichzelf te beschermen. Als Stitch dan ook nog achterna gezeten wordt door twee buitenaardse wezens (Agent Pleakley en Dr. Jumba Jookiba, de uitvinder van Stitch), wordt het wel heel spannend.

De film is zeer geschikt voor jong en oud, de kinderen zullen genieten van het verhaal, de spanning en de grappige capriolen die Lilo en Stitch uithalen. Ze zullen zich makkelijk kunnen identificeren met de hoofdpersonen. Het verhaal zal ook volwassenen aanspreken, omdat er leuke humor in zit. Grappig detail is bijvoorbeeld dat Cobra Bubbles (ingesproken door Ving Rhames) een sterke gelijkenis vertoont met gangster Marsellus Wallace uit ‘Pulp Fiction’ (ook gespeeld door Ving Rhames). Gelukkig wordt de film nooit te sentimenteel, ook al is het motto ‘ohana’ (het Hawaïaanse woord voor familie, en wordt dit door Lilo vertaald als ‘niemand wordt alleen achtergelaten’. Nee, we zien Stitch als een Godzilla door San Fransisco banjeren en in een wit pak een Elvis imitatie weggeven, dat maakt veel goed! Door het kleurgebruik heeft de film een retrolook en dat wordt nog eens versterkt door de muziek. Uitermate geschikt voor mensen met kinderen, met heimwee naar Hawaï, Elvisfans en Disneyfans, maar zeker niet af te raden voor iedereen die niet in voornoemde categorieën valt.

Bioscooprelease: 27 juni 2002
Blu-ray-release: 1 oktober 2014