Lilting (2014)

Regie: Hong Khaou | 91 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ben Whishaw, Pei-pei Cheng, Andrew Leung, Morven Christie, Naomi Christie, Peter Bowles, Peter E. Hopkins, John Matthews, Shane Salter, Leila Wong

Sommige plots lijken heel gecompliceerd maar kun je in een enkele zin samenvatten (‘Trollen, elfen en hobbits knokken om een ring’ of ‘een van de vijf verdachten heeft het gedaan’). Andere plots lijken heel eenvoudig maar zijn wat lastiger uit te leggen. Het Engels drama ‘Lilting’ heeft zo’n plot. Omdat het zo’n mooie film is geworden, gaan we het toch maar proberen.

‘Lilting’ gaat over het gay stel Richard en Kai. Kai is de zoon van de Chinese weduwe Jun, die in haar jonge jaren naar Engeland is getrokken en inmiddels in een verzorgingshuis woont. Jun weet niet dat Richard en Kai al jaren een stelletje zijn. Omdat de weduwe een Engelse vriend heeft (maar verder geen woord Engels spreekt) huurt Richard een jonge Engels-Chinese in om het contact tussen Jun en haar vriend te vergemakkelijken. En om zelf in gesprek te komen met Jun en haar te vertellen hoeveel hij geeft om haar zoon.

‘Lilting’ is een film die langzaam op stoom raakt, en pas echt tot leven komt bij de komst van tolk Vann. Deze tolk speelt een bepalende rol in het verhaal. Omdat Richard en Jun alleen via Vann met elkaar praten, vervallen de beleefdheden en voorzichtigheid die een direct contact van vreemdelingen met zich meebrengt. De noten die gekraakt worden zijn hard en bitter. De directe impact van die woorden zien we terug op het gezicht de tolk maar verliezen aan kracht door de noodgedwongen vertaling. Zodoende kunnen Jun en Richard hun hart luchten zonder blijvende schade aan te richten. Bovendien hebben zij ook steeds een korte bedenktijd, waarbij zij Vann kunnen vragen iets onvertaald te laten.

Vann ziet er geen been in om zelf een actieve rol te spelen in het gesprek, wat soms komisch is en soms bitter. Formidabel vertolkt door de onbekende Naomi Christie, is het deze Vann die ‘Lilting’ van een warm kloppend hart voorziet. Ben Wishaw (Richard) kiest te vaak voor een droevehondenblik terwijl Pei Pei Cheng (Jun) nu en dan wat grijstinten mist. Andrew Leung heeft als Kai een minder veeleisende rol en valt voornamelijk op door zijn belachelijk mooie uiterlijk.

Het is de intense, soms gespannen, soms geestige, soms liefdevolle interactie tussen deze personages die ‘Lilting’ boven het gemiddeld drama doet uitsteken. Een ontroerend drama over haperende communicatie en helende liefde. Waar cultuur en taal afstand creëren, brengt medeleven de mens weer tot elkaar. In alle talen van de wereld.

Bioscooprelease: 16 april 2015
DVD-release: 11 juni 2015