Limburgia (2017)

Recensie Limburgia CinemagazineRegie: Noël Loozen | 45 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Michiel Kerbosch, Tarik Moree, Mieneke Bakker

Op de dag dat Willie (prachtrol van Michiel Kerbosch) koning bij het vogelschieten op de plaatselijke schutterij denkt te worden, komt zijn vrouw op schlemielige wijze om het leven bij een auto-ongeluk. Waar hij de mooiste dag van zijn leven hoopte te beleven, resteert machteloos verdriet. Alles waar hij ooit voor geleefd heeft, is in één klap weg. Het woord vroeger heeft al zijn betekenis verloren. Zijn leven is ingestort.

Deze synopsis doet een zwaar drama vermoeden, maar talentvol regisseur Noël Loozen houdt het opvallend luchtig. De kneuterigheid van de schutterijvereniging en andere tradities uit vervlogen tijden. Het lekker dik aangezette generatieverschil met de jeugd van nu. De nadrukkelijk bombastische burgermeester uit de Randstad. ‘Limburgia’ drijft bovenal op een heerlijke manier de spot met het leven van vroeger én dat van nu. Ook visueel houdt Loozen het niet te zwaar door een aan Wes Anderson verwante beeldstijl te hanteren. Veel sprekende kleuren, een speels symmetriegebruik en acteurs die regelmatig rechtstreeks de camera inkijken geven ‘Limburgia’ precies dat licht absurdistische toontje dat past bij een film als deze.

Want al die truttigheid is natuurlijk niet zonder reden. Limburg is misschien wel de provincie bij uitstek waar het gat tussen de tradities van vroeger en het leven van nu het grootst is. En waar de mensen er het meest hartstochtelijk op reageren (het politieke stemgedrag van de provincie is daar een goed voorbeeld van). De zielentocht van Willie neemt de kijker effectief mee naar die belevingswereld. En toont, hoe klein het leven ook is, dat het voor mensen zoals hij de enige wereld is. En hoe illusionair die wereld ons ook mag voorkomen, het is er wel een van toewijding, geluk en liefde. Te lang blijven hangen in het verleden is misschien geen goed idee, dat loopt in ‘Limburgia’ uiteindelijk behoorlijk destructief af, maar met een goede balans tussen de tradities van weleer en het moderne leven zijn we als mens een goed stuk op weg.

Wouter Los

‘Limburgia’ wordt vrijdag 3 november 2017 uitgezonden op NPO3.