Limo (2009)

Regie: Guy Goossens | 96 minuten | familie | Acteurs: Fleur Minjon, Anouk van Schie, Monique de Waal, Meike Hurts, Jan Decleir, Jack Wouterse, Jaap Spijkers, Manuel Broekman, Inge Ipenburg, Maya van den Broecke, Naomi van Es

Anouk is maar net op tijd voor een bijeenkomst bij de notaris zonder dat ze eigenlijk begrijpt waarom ze daarbij aanwezig moet zijn. Wat leeftijd en kleurige kleding betreft steekt ze schril af bij de oude, saaie mensen die daar zitten te wachten op de erfenis die ze zullen gaan krijgen. Maar als de videoband met een toespraak van de overledene wordt afgespeeld, blijkt Anouk de enige erfgenaam te zijn van de vriend van haar opa, een zekere professor Plof die ze al heel lang niet meer heeft gezien. Nieuwsgierig geworden naar het huisje dat ze van professor Plof heeft geërfd, besluit Anouk daar met de auto naartoe te reizen. Gelukkig gaan de andere meiden met haar mee, dat is wel zo gezellig.

Het huisje blijkt een gigantisch kasteel te zijn waarin direct allerlei spannende dingen gebeuren. En aan het einde van een lange ondergrondse gang blijkt bovendien een luik te zitten dat toegang verschaft tot een dorp dat merkwaardig ouderwets aandoet. Het dorp wordt met harde hand geleid door een strenge dominee (Jack Wouterse) en een zekere Ina (Inge Ipenburg) die een kruidenierszaak drijft waarin gigantische hoeveelheden blauwe limonade worden verkocht. Met die limonade lijkt iets niet helemaal in orde te zijn en zo zijn er nog andere, geheimzinnige zaken die de vier meiden de nodige spannende momenten bezorgen.

‘Limo’ is als film voor de doelgroep prima geslaagd. Het verhaal is leuk met een effectief gebruik van camera standpunten, suggestieve muziek en andere trucs om op vrij eenvoudige wijze spanning op te roepen. Maar natuurlijk is de film ook weer niet te spannend, dus zelfs voor jonge kinderen is hij goed te doen. Er is veel zorg besteed aan het scenario, niet alles komt even goed uit de verf, maar het is met oprechte inzet geschreven. Steeds als het verhaal saai lijkt te gaan worden, volgt een nieuwe wending, meestal voorspelbaar maar niet vervelend. Uit de decors en de aankleding spreken dezelfde aanstekelijke intentie om er iets moois van te maken en dat wekt veel sympathie. De animatiefilm aan het begin is zelfs erg leuk en goed gedaan.

Het prettigste is dat de meiden van de groep ‘Kus’ het helemaal niet eens zo slecht doen. Ze zijn geen filmdiva’s, maar dat pretenderen ze ook helemaal niet en dat ze zichtbaar hun best doen om een zo goed mogelijk product af te leveren, zorgt ervoor dat je bereid bent om mee te leven met deze doe-maar-gewoon meisjes. En dat is niet eens onaangenaam. Ook de rol van Jack Wouterse is leuk met een overdaad aan geschreeuw dat hier uitstekend past en het intrigerende, beetje geheimzinnige spel van Inge Ipenburg is gewoon erg goed.

Prima vermaak voor het hele gezin, dus niet alleen voor de kinderen, maar ook de ouders hoeven zich niet te vervelen uit liefde voor hun kroost. En dat is ook weleens fijn.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 8 april 2009