Little Men (2016)

Recensie Little Men CinemagazineRegie: Ira Sachs | 85 minuten | drama | Acteurs: Theo Taplitz, Michael Barbieri, Greg Kinnear, Paulina García, Jennifer Ehle, Alfred Molina, Talia Balsam, Mauricio Bustamante

Is de puberteit echt de lastigste tijd van je leven? Je nergens bij aangesloten voelen, behalve bij leeftijdsgenoten, want voor kinderachtige spelletjes ben je te oud, maar voor volwassen zaken weer te jong – vinden de volwassenen dan. ‘Little Men’ gaat over twee jongens van dertien, die elkaar dankzij hun ouders vinden, maar door diezelfde ouders ook in een lastig parket gebracht worden waarin hun vriendschap misschien geen stand kan houden. Dat proberen ze op hun eigen, soms onvolwassen, soms juist weer heel volwassen manier op te lossen.

Jake Jardine (Theo Taplitz) is een gevoelige, rustige jongen. Hij gaat helemaal op in zijn hobby, tekenen, bijvoorbeeld van scènes en personages uit Rick Riordans boeken over Percy Jackson. Wanneer zijn grootvader overlijdt, besluiten zijn ouders – de niet al te succesvolle acteur Brian (Greg Kinnear) en psychotherapeute Kathy (Jennifer Ehle) – te verhuizen van Manhattan naar het appartement in Brooklyn dat hij hen naliet. Veel contact was er niet met Brians vader Max, maar ze kennen wel zijn jarenlange huurder, Leonor Calvelli (Paulina García), die onder de woning een exclusieve kledingzaak bestiert. Max en Leonor waren goed bevriend en dat is ook de reden dat zij al jarenlang een laag bedrag aan huur betaalt. Nu Max is overleden, eist Brians zus Audrey ook een deel van de erfenis op, en dus moet de huur van het winkeltje fors omhoog.

Maar ondertussen zijn Jake en Tony, Leonors zoon, al dik bevriend geraakt. Tony (Michael Barbieri) is in veel dingen Jakes tegenpool, maar ze kunnen het van begin af aan goed met elkaar vinden. Ze delen hun wens om naar LaGuardia High School of Music & Art and Performing Arts te gaan, maar vooralsnog brengen ze alleen hun vrije tijd met elkaar door.

En wat is het een feest om de vriendschap tussen de twee jongens te zien opbloeien. Tegen de achtergrond van Brooklyn – dat veel meer “bohemien is geworden” (Tony’s woorden) – heeft de film een herkenbare sfeer, wat bijdraagt aan het gevoel dat je zit te kijken naar een realistisch verhaal. Filmmaker Ira Sachs schreef samen met Mauricio Zacharias het scenario en ze zijn erin geslaagd een aangrijpende slice-of-life te maken, met personages die echter voelen dan normaal, die met problemen kampen waarin iedereen zich kan verplaatsen. Soms grappig, soms hartverscheurend verdrietig – en wat een fijne acteurs voor de camera. Het knappe aan ‘Little Men’ is dat je ieders standpunt kunt begrijpen, zelfs dat van de maar kort in beeld zijnde Audrey. ‘Little Men’ is een mooie, fijngevoelige film over vriendschap en volwassen worden en het besef dat niet alles makkelijk op te lossen is, niet als je puber bent, maar ook zeker niet als je volwassen bent.

Bioscooprelease: 18 mei 2017
VOD-release: 20 september 2017
DVD-release: 20 september 2017