Little Miss Sunshine (2006)

Regie: Jonathan Dayton, Valerie Faris | 99 minuten | drama, komedie | Acteurs: Abigail Breslin, Greg Kinnear, Alan Arkin, Toni Colette, Steve Carell, Paul Dano, Bryan Cranston, Jill Talley, Justin Shilton, Paula Newsome, Wallace Langham, Lauren Shiohama

In de Amerikaanse tragikomedie ‘Little Miss Sunshine’ maken we kennis met de Hoovers, een familie van excentriekelingen die voor een weekend met elkaar op stap gaan. Zo’n reizend zootje ongeregeld is geen onbekende in het filmhuiscircuit. In 2005 zagen we in ‘Familia Rodante’ ook al een moeizaam functionerende familie tijdens een uitstapje. Net als in die Argentijnse film volgt ‘Little Miss Sunshine’ netjes de ongeschreven regels van de roadmovie. De gezinsleden leren elkaar en zichzelf beter kennen en zijn op het eind van de reis voor altijd veranderd. Daarbij is de boodschap die de film wil overbrengen evenmin opzienbarend, al worden daarvoor zelden de woorden gebruikt die oom Frank hier bezigt: ‘Do what you love and fuck the rest’.

Dat ‘Little Miss Sunshine’ in grote lijnen de gebaande paden bewandelt, doet niets af aan haar kwaliteit. Die zit volledig in de ijzersterke uitwerking van het materiaal. De humor is altijd aanstekelijk, of het nu gaat om het gehannes met de Volkswagen, het verkrampte positivisme van vader Richard of het commentaar van de snuivende en schreeuwende grootvader.

Precies op de juiste momenten staan tegenover die humoristische passages een paar verrassend ontroerende scènes. Terwijl bij vergelijkbare films vaak een gapende leegte schuilt onder het excentrieke oppervlak van de hoofdpersonages, blijken de Hoovers juist mensen van vlees en bloed. Vooral aan moeder Sheryl en oom Frank (een geweldige Steve Carell) kun je het lijden afzien, en dat maakt dat de emotionele scènes ook bij de toeschouwer aankomen.

Zonder ooit tot klef gedoe te vervallen, kent ‘Little Miss Sunshine’ zo een perfecte afwisseling van komedie en drama. Tel hierbij op een geweldige cast en wat lekkere muziek (onder meer Sufjan Stevens en Rick James) en het wordt duidelijk dat ‘Little Miss Sunshine’ een echte winner is. Een film waarbij je met een grote glimlach de zaal verlaat en je bovendien enorme zin krijgt om zelf ook eens wat danspasjes te oefenen. Maar om dat laatste te begrijpen zul je toch echt deze heerlijke feelgoodmovie moeten zien.

Bioscooprelease: 26 oktober 2006