Little Sparrows (2010)

Regie: Yu-Hsiu Camille Chen | 88 minuten | drama | Acteurs: Nicola Bartlett, James Hagan, Nina Deasley, Melanie Lyons, Arielle Gray, Scott Jackson, Nick Candy, Whitney Richards, Simon Lockwood, Christie Sistrunk

De talentvolle filmmaker Yu-Hsiu Camille Chen maakt haar regiedebuut met de film ‘Little Sparrows’ (2010). In dit goed geacteerde drama, dat helaas wel wat onevenwichtig is, staan moeder Susan (Nicola Bartlett) en haar drie dochters centraal. Het verhaal wordt aangezwengeld wanneer bij de levenslustige Susan kanker wordt vastgesteld, en de ziekte bevindt zich inmiddels in de terminale fase. De tijd die haar nog rest, hoopt ze te kunnen gebruiken om haar inmiddels volwassen dochters wijze raad mee te geven. Vader James (James Hagan) is acteur die zo obsessief bezig was met het vergaren van roem en succes, dat hij grotendeels afwezig was toen de meiden opgevoed moesten worden. Susan moet hem nu zien bij te brengen dat hij, als zij er niet meer is, de enige is die hun dochters nog hebben. De meiden hebben zelf ook zo hun problemen trouwens. De middelste dochter, Anna (Melanie Munt), is in haar vaders voetsporen getreden. Ook zij streeft naar roem en succes, puur als afleiding van haar op de klippen lopende huwelijk met een man die niet aan kinderen wil denken. En dus trouwt ze het bed in met een andere man. Eentje die ook al getrouwd is.

Zo bont als Anna het maakt, maken Nina (Nina Deasley) en Christine (Arielle Gray) het niet. Maar ook zij zitten met zichzelf in de knoop. Nina verloor vijf jaar geleden haar aan alcohol verslingerde echtgenoot bij een auto-ongeluk en sindsdien zorgt ze in haar eentje voor hun twee kinderen, zichzelf compleet wegcijferend. Een eventuele nieuwe liefde heeft ze nooit toegelaten in haar leven, uit loyaliteit met haar overleden man. Ook al was die relatie verre van bevredigend. Christine, de jongste van het stel, woont nog thuis en studeert aan de universiteit. So far so good, zou je denken. Ze heeft echter verzuimd aan haar familie te vertellen dat ze op vrouwen valt. En dat weet ze al sinds haar pubertijd. Stiekem hoopte ze al die jaren dat het haar familie zelf zou opvallen dat ze ‘anders’ is, maar aangezien die vooral met zichzelf bezig zijn (op Nina na dan), was dat ijdele hoop. Nu ze een vrouw ontmoet heeft met wie ze haar leven wil delen, wordt het hoog tijd om uit de kast te komen.

De film is opgedeeld in drie hoofdstukken, waarin telkens een andere dochter centraal staat. De aanpak van Chen is een bijzondere, omdat ze hier en daar gebruikmaakt van ‘talking heads’, waarbij de actrices recht in de camera hun verhaal vertellen, zoals dat veel in documentaires gebeurt. Hier creëert Chen afstand tussen de kijker en haar personages, terwijl de andere beelden – waarbij de camera de actrices juist zowel op de huid zit – juist een intieme, beklemmende sfeer oproepen. Het is slechts één van de vele tegenstrijdigheden in ‘Little Sparrows’. Zo zijn de emoties enerzijds erg oprecht en de persoonlijkheden complex, maar wordt er vervolgens op een oppervlakkige manier overheen gestapt. Net alsof de debuterend regisseur (die ook het scenario schreef) bang was dat haar film te ernstig en te deprimerend zou worden en daarom maar wat tegeltjeswijsheden uit de kast trok. Dat is jammer, want in zijn opzet is ‘Little Sparrows’ een fascinerende kijk in het leven van een gezin waar het aan de buitenkant allemaal leuk en aardig eruit ziet, maar waar veel pijn, verdriet, frustratie en onzekerheid onder de oppervlakte schuil gaat. Gelukkig houdt de film dankzij uitstekend acteerwerk van met name de drie dochters het hoofd toch boven water.

‘Little Sparrows’ verschijnt dinsdag 6 augustus 2013 op DVD.