Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Levenslang – Livstid (2012)

Regie: Ulf Kvensler | 90 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Malin Crépin, Björn Kjellman, Leif Andrée, Kajsa Ernst, Erik Johansson, Richard Ulfsäter, Felix Engström, Ellen Mattsson, Jonas Malmsjö, Sandra Andreis, Christopher Wollter, Tanja Lorentzon, Johan H:son Kjellgren, Anders Palm, Niklas Åkerfelt, Peter Gardiner, Hanna Alström

Niets is eeuwig, behalve het ouderschap. Dat is het thema van ‘Levenslang’, de zevende roman uit de reeks rond onderzoeksjournaliste Annika Bengtzon, gecreëerd door de Zweedse schrijfster Liza Marklund. Kinderen spelen een belangrijke rol in het verhaal, dat in 2012 verfilmd werd door Ulf Kvensler. Annika (Malin Crépin) leeft inmiddels gescheiden van haar echtgenoot Thomas (Richard Ulfsäter). De twee hebben een ouderschapsregeling getroffen rond de kinderen, al zijn die niet bepaald gecharmeerd van de nieuwe vriendin van hun vader. Het draait in deze film echter niet alleen om Annika’s eigen kinderen, maar om de jonge Alexander (Jonathan Szücs Blomqvist), het zoontje van politiecommissaris David Lindholm (Christopher Wollter), die vermoord wordt gevonden door agente Nina Hoffmann (Ellen Mattson). Zij blijkt dan weer een oude bekende te zijn van Annika, zodat het niet lang duurt of onze heldin zit op deze mysterieuze zaak.

De verdenkingen vallen al gauw op Davids echtgenote Julia (Sandra Andreis). Dat ze onder het bloed in een psychotische toestand op het plaats delict wordt aangetroffen, spreekt natuurlijk niet echt in haar voordeel. Grootste zorg is echter de vierjarige Alexander, die sinds de moord op zijn vader spoorloos verdwenen is. Julie beweert bij hoog en laag dat een vreemde vrouw het huis is binnengedrongen. Zij zou haar zoontje ontvoerd hebben. Maar of Julia’s verhaal nou zo geloofwaardig is, dat is de vraag. De altijd scherpe Annika duikt in het verleden van Lindholm en ontdekt dat de politiechef, die door zijn korps op handen gedragen werd, nog heel wat op zijn kerfstok blijkt te hebben. Terwijl de officier van justitie de rechtszaak tegen Julia voorbereidt, gaat Annika op eigen houtje op zoek naar de kleine Alexander.

Net als de eerdere verfilmingen is ook ‘Levenslang’ een misdaadfilm die makkelijk wegkijkt. Hoewel Annika hier regelmatig worstelt met haar humeur, blijft ze een sympathieke figuur met wie je onherroepelijk meeleeft. Ze is tegenover haar baas heerlijk dwars en volgt haar instinct. Bovendien laat ze zich door niemand de les lezen. In ‘Levenslang’ wordt ze echter een beetje tegengewerkt door het verhaal, dat maar niet echt op wil bloeien. De spanning blijft wat aan de oppervlakte en de plot is voorspelbaarder dan de meeste eerdere verfilmingen. Het degelijke acteerwerk van de cast – met de charismatische hoofdrolspeelster Malin Crépin voorop – houdt de film toch overeind. Toegegeven, ‘Levenslang’ was ook in boekvorm een van de mindere uit de reeks rond Annika Bengtzon, dus het materiaal waarmee regisseur Kvensler en scenarioschrijfster Antonio Pyk mee moesten werken, was niet optimaal. We konden dus ook verwachten dat deze verfilming geen hoogvlieger zou worden. In dat licht bezien is ‘Levenslang’ eigenlijk best goed uit te kijken. Niet hoogstaand, maar best vermakelijk. Meer hebben we eigenlijk niet nodig op een regenachtige zondag, toch?

‘Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Levenslang’ verschijnt dinsdag 26 juni 2012 op DVD (DVD box “Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Seizoen 1″).