Liza Marklund’s Annika Bengtzon: Paradijs-Paradiset (2003)

Regie: Colin Nutley | 115 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Helena Bergström, Georgi Staykov, Niklas Hjulström, Brasse Brännström, Örjan Ramberg, Reine Brynolfsson, Ewa Fröling, Suzanna Dilber, Maria Lundqvist, Lisa Nilsson, Katarina Ewerlöf, Lis Nilheim, Inga Landgré, Angela Kovacs, Lena T. Hansson

Liza Marklund is een bekende schrijfster uit Zweden. Haar bestseller ‘Paradijs’ met de journaliste Annika Bengtzon als ‘held’ is door regisseur Colin Nutley met succes verfilmd. Spanning, een sterk plot, goede acteurs en een verrassende wending op het eind zijn de ingrediënten van deze crimineel spannende film. Annika Bengtzon is journaliste, althans dat wil ze graag zijn. In werkelijkheid heeft ze ooit een keer voor een lokaal krantje geschreven en is ze inmiddels bij een ‘grotere’ krant aangenomen als eindredacteur. Echt op pad gaan voor het zwaardere reportagewerk is er voor haar niet bij en daar baalt ze van. Stiekem werkt ze daarom in haar vrije tijd toch aan een artikel in de hoop op deze manier ‘ontdekt’ te worden.

Ze schrijft over ‘Paradise’, een stichting die onderdak biedt aan vrouwen die mishandeld zijn door hun man of om een andere reden willen onderduiken. Annika voelt zich verbonden met deze stichting omdat ook zij wat op haar kerfstok heeft en in het verleden problemen heeft gehad met een man in haar leven. Dan wordt ze op een dag gebeld door de Bosnische Aida Bogovic die haar met spoed om hulp vraagt. Annika gaat met gevaar voor eigen leven Aida opzoeken en brengt haar onder bij ‘Paradise’. Ze komt er achter dat Paradise niet is wat ze denkt dat het is. En ook Aida lijkt dingen voor haar te verbergen. Als Annika verder in het leven van Aida duikt blijken ze veel gemeen te hebben.

Het verhaal is erg spannend maar vooral ook interessant. Beetje bij beetje kom je er als kijker achter wat de twee dames in het verleden hebben meegemaakt en wat ze met elkaar gemeen hebben. De puzzelstukjes vallen netjes één voor één op een rij en toch is de uiteindelijke waarheid een verrassing. Precies zoals een film zou moeten zijn dus. De acteurs spelen hun karakters geloofwaardig en de spanningsopbouw is prima. Vanaf de eerste minuut zit je geboeid en gespannen te kijken, mede door de achtergrondmuziek en de vlotte montage van de beelden.

Toch zijn er ook wat minpunten aan ‘Paradise’. Wat vooral opvalt en eigenlijk ook irriteert is de reden waarom Aida en Annika elkaar ontmoeten. Aida belt Annika namelijk op naar aanleiding van een artikel. Maar… Annika mocht dit artikel helemaal niet publiceren van haar baas en dus kan Aida dat eigenlijk ook niet gelezen hebben. Vervolgens gaat Annika naar haar toe zónder te vragen waar Aida mee geholpen moet worden. Als je als vrouw een vreemd telefoontje krijgt van een andere vrouw die in nood is en zij vraagt je naar haar toe te komen in een hutje op een boot, natuurlijk in het donker, wat doe je dan als verstandig mens in deze tijd? In ieder geval niet alleen gaan! Maar goed, dat doet Annika dus wel. Er moest tenslotte een manier gevonden worden om deze dames bij elkaar te laten komen. Toch jammer dat deze ongeloofwaardigheden de film een beetje naar beneden trekken.

Er wordt ook nog een zijdelingse, niet van belang zijnde liefdesrelatie in gepropt die het verhaal niet ten goede komt. Gelukkig lijkt het mee te vallen als er een ongeloofwaardige, doch interessante wending in dit ‘bijverhaaltje’ komt.  Al met al is ‘Paradise’ een geslaagde verfilming geworden. Het maakt zeker nieuwsgierig naar de boeken van Liza Marklund en het smaakt ook zeker naar meer van dit soort Zweedse crime-movies. Een leuke, spannende film met een goed verhaal om lekker bij te gaan zitten en die ongeloofwaardigheden moet je dan maar op de koop toe nemen.

Eveliene Sanders