Lizzie (2018)

Recensie Lizzie CinemagazineRegie: Craig William Macneill | 101 minuten | biografie, misdaad | Acteurs: Chloë Sevigny, Kristen Stewart, Jeff Perry, Fiona Shaw, Jamey Sheridan, Tara Ochs, Kim Dickens, Daniel Wachs, Denis O’Hare, Jody Matzer, Don Henderson Baker, Jay Huguley, Roscoe Sandlin, Tom Thon, Katharine Harrington

Lizzie Borden is in de Verenigde Staten een beruchte naam. Deze vrouw wordt in een adem genoemd met de moorden op haar vader en stiefmoeder in 1892 die in Massachusetts plaatsvonden. Het was in deze tijd voor mensen onmogelijk voor te stellen dat een vrouw iemand kon doden. Borden werd dan ook nooit veroordeeld, terwijl er een hoop tekens waren dat zij wel degelijk betrokken was bij deze gruweldaden. In ‘Lizzie’ poogt regisseur Craig William Macneill een inkijkje te geven in de leefwereld van Borden.

Het verhaal van ‘Lizzie’ speelt zich zoals gezegd af in 1892 in Fall River in Massachusetts. Op een dag wordt Lizzie Borden (Chloë Sevigny) geconfronteerd met het bloederige tafereel van haar ouders die vermoord zijn met een bijl. Lizzie wordt vrijgesproken van de moord op haar arrogante vader en stiefmoeder maar publiekelijk wordt ze wel veroordeeld. Bridget Sullivan (Kristen Stewart), de inwonende dienstbode van de Bordens vertelt tijdens het proces echter dat Lizzie thuis was op het moment dat de moorden zijn gepleegd. Maar anno 1892 is de opvatting dat een vrouw onmogelijk zulke wrede moorden gepleegd kan hebben.

Deze geschiedenis heeft geresulteerd in een zwik (tv-)films, documentaires en series over Borden. Sevigny wilde al jarenlang zelf een project opstarten om haar blik op deze tragedie te tonen. Haar passieproject is uiteindelijk tot leven gekomen in de vorm van ‘Lizzie’ waarin ze de hoofdrol vertolkt. De aanhouder wint, want de actrice is erin geslaagd een beklemmende karakterschets op te voeren. Hoewel de moord wel in beeld komt – vooral de gevolgen – draait het meer om de totstandkoming ervan en de omstandigheden waarin de daad zich ontwikkelde.

Vrouwen waren in de negentiende eeuw nu niet bepaald gewaardeerde burgers, maar ondergeschikt aan mannen. Gebruiksvoorwerpen in plaats van gelijken. In deze setting broeide de haat op. Macneill voert de spanning gestaag op en schuwt een ronduit nare sfeer niet. ‘Lizzie’ is geen gemakkelijke film, maar een productie die na afloop aan je blijft kleven. De motieven voor moord worden nergens vergoelijkt, maar je kunt de beweegredenen van de daders zeker begrijpen. Dat is te denken aan een sterke regie, geweldig acteerwerk en een indringende sfeerzetting. Mooie en zeer indrukwekkende film.

Bioscooprelease: 1 oktober 2020
VOD-release: 14 januari 2021
DVD-release: 22 januari 2021