Lockdown (2020)

Recensie Lockdown (2020) CinemagazineRegie: Pieter Kuijpers | 62 minuten | drama | Acteurs: Lore Dijkman, Servé Hermans, Romy Roelofsen, Michel Sluysman

De leden van Toneelgroep Maastricht communiceren in dit post-corona docudrama via beeldbellen over de zojuist aangekondigde lockdown van het openbare leven. Wat moeten we doen, zonder repetities en uitvoeringen? De eerste video call-film van de groep en regisseur Pieter Kuijpers (niet in beeld overigens) is ‘Lockdown’. Er wordt geacteerd – beeld voor beeld, zoveel is duidelijk, hoewel de acteurs onder eigen naam opereren. Een beetje humor, een beetje overdrijving – echt landen bij deze kijker doet het niet meteen. Typische aanstelleritis, al dat niet gechargeerd met een glas drank in beeld, minnaars die niet meer kunnen afspreken en nu met hun vaste partner zitten opgescheept.

O, o wat erg. Het satirische element, hoewel niet direct overtuigend vanwege het ontbreken van chemie en het bestudeerde van de teksten, is het leukste aan ‘Lockdown’, en dat blijft zo een uur lang. Natuurlijk moet de toneelgroep laten zien dat ze nog leeft en een vitaal onderdeel is van de samenleving. Potdorie zeg, vernieuwing vraagt deze tijd! Maar wat en hoe? Het wordt ‘een hybride ding, intenser dan voorheen’. Ja ja. Pretentieus geleuter zegt de leek, terwijl in feite gewoon een tijdelijke beperking wordt opgelegd aan mensen met een fysiek beroep.

Een kanttekening: de kunstenaar werkt altijd met de beperkingen die haar of hem zijn opgelegd, het canvas, een stuk steen, een muziekinstrument of beeldframe, dus ook een lockdown. Helemaal pretentieloos kan kunst nooit zijn, dus wij kijken geïnteresseerd verder. ‘Lockdown’ blijft echter vooral een satirische schets, echt stemmen tot nadenken doet het niet. Een beetje interessant is het, er wordt veel gepraat over hoe nu verder. Tijdverdrijf voor de makers – geen ‘komische thriller over het leven in quarantaine’ zoals ze zelf zeggen, ook geen ‘knetterslecht idee’ zoals een van de acteurs, maar niet overtuigend genoeg uitgewerkt – al wordt het nog best even spannend.

Jan-Kees Verschuure

VOD-release: 6 mei 2020 (Picl)