Locked (2025)
Regie: David Yarovesky | 96 minuten | thriller | Acteurs: Bill Skarsgård, Anthony Hopkins, Ashley Cartwright, Michael Eklund, Navid Charkhi, Ricardo Pequenino, Gaston Morrison, Reese Alexander, Emma Kombe, Jodi Pongratz, Sofia Tesema, Harrison MacDonald, Gerald Paetz, Mig Buenacruz, Devon Jones, Douglas Armstrong, Gabrielle Walsh, Chris Webb, Leif Havdale, Zandara Kennedy, Garvin Cross, David Jacox, Jeff Sanca, Todd Scott, Angela Uyeda, Lars Grant, Rochelle Okoye, Dan Payne
‘Locked’, geregisseerd door David Yarovesky, is een remake van de Argentijnse film ‘4×4’ uit 2019. De film ontstond toen Yarovesky tijdens de pandemie een script las dat zich volledig afspeelde in een auto. Wat begon als een low-budgetoefening in beperking, groeide uit tot een claustrofobische thriller met grootse ambities.
De film begint met Eddie Barrish (Skarsgård), een kleine crimineel die in een dure SUV inbreekt. Hij wil wat spullen stelen omdat hij geld nodig heeft om een rekening bij een garage te vereffenen, zodat hij zijn auto terugkrijgt en weer aan het werk kan. Tot zijn schrik blijkt het voertuig een val te zijn, opgezet door de eigenaar William (Anthony Hopkins), een rijke arts met een duistere agenda. Wat volgt is een psychologisch kat-en-muisspel, waarbij Eddie fysiek en mentaal wordt uitgedaagd om te overleven.
Skarsgård draagt de film met verve, waarbij hij de wanhoop en frustratie van zijn personage overtuigend overbrengt. Hopkins, voornamelijk aanwezig als stem, voegt een sinistere laag toe aan de film met zijn kalme maar dreigende toon. Hun interacties vormen het hart van de film en houden de spanning vast. Ze geven zich beiden volledig in ‘Locked’, wat, gezien het script, prijzenswaardig is.
Regisseur Yarovesky slaagt erin om de spanning gedurende de eerste helft van de film op te bouwen, gebruikmakend van de beperkte ruimte en minimalistische setting. Echter, naarmate de film vordert, begint het verhaal te stagneren. Je zit bijna een uur lang opgesloten in een auto met Eddie, en hoewel zijn paniek voelbaar is, brengt zijn tegenpool William nooit iets verrassends in. Zijn dialogen blijven steken in eenzelfde morele toon, zonder ontwikkeling of verrassing. Daardoor voelt het tweede deel van de film als een herhaling van zetten, waarbij de dreiging wel blijft hangen, maar de inhoud zich nauwelijks verdiept.
De dialoog wordt, zoals gezegd, al snel repetitief, en de morele thema’s, zoals de kloof tussen rijk en arm, worden slechts oppervlakkig aangestipt. Dat is jammer, want juist op die morele thema’s lijkt ‘Locked’ de kijker te willen aanspreken. William mag dan steenrijk zijn, maar maakt dat de daad van inbreken in zijn auto minder immoreel? Aan de andere kant lijkt Eddie geen keuze te hebben. Zonder zijn auto kan hij geen geld verdienen. Dit is waar de film had kunnen uitblinken, maar Yarovesky duikt niet dieper in deze thematiek dan een kind dat spartelt in het ondiepe water van een pierenbadje.
Het camerawerk in ‘Locked’ is zonder twijfel een van de sterkste troeven van de film, met name dankzij de ingenieuze tracking shots binnen de SUV. Cinematograaf Michael Dallatorre weet de krappe ruimte niet als beperking, maar juist als kans te gebruiken. De camera glijdt vloeiend door het interieur, tussen stoelen, spiegels en ramen door, en creëert daarmee een gevoel van voortdurende beweging binnen een ruimte die letterlijk stilstaat. Je vraagt je soms af hoe sommige shots überhaupt mogelijk zijn.
‘Locked’ is een film die het moet hebben van zijn sterke acteerprestaties en beklemmende sfeer, maar die snel gaat vervelen en tekortschiet in narratieve diepgang. Uiteindelijk is ‘Locked’ een interessante oefening in beperking, maar geen meeslepend meesterwerk. De film blinkt uit in vorm, met overtuigend spel en indrukwekkend camerawerk, maar laat inhoudelijk te veel liggen. Yarovesky raakt grote thema’s aan, zoals klassenongelijkheid en morele ambiguïteit, maar verkent ze nauwelijks. Dit had beter gewerkt als een shortfilm van een minuutje of twintig.
Jelco Leijs
Waardering: 2.5
Bioscooprelease: 1 mei 2025