Loft (2008)
Regie: Erik Van Looy | 118 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Koen De Bouw, Filip Peeters, Matthias Schoenaerts, Bruno Vanden Broucke, Koen De Graeve, Veerle Baetens, Tine Reymer, An Miller, Charlotte Vandermeersch, Wine Dierickx, Maaike Cafmeyer, Marie Vinck, Jan Decleir, Gene Bervoets, Sara De Roo
Een appartement in Antwerpen, een handvol vrienden en een macabere vondst zorgen voor een benauwend sfeertje dat de kijker in een claustrofobische capsule zuigt die net zo krap zit als de jeans van Ellen ten Damme. Bevende zenuwlijders en overmatige zweters gelieve zich te onthouden van deze poriën splijtende en nekharen verstijvende – op Amerikaanse leest gestoelde – thrillseeker die de Vlaamse cinema niet zomaar op de goede weg zet maar gewoon de geschiedenis in katapulteert.
De aansteker van al het onheil is architect Vincent Stevens (Filip Peeters), de ontwerper van een prestigieus en exclusief appartementengebouw. Als geste geeft hij zijn vrienden een sleutel van het complex. Op deze manier kunnen de heren ongestoord en buiten medeweten van hun echtgenotes – of wat had u gedacht – rampetampen zoals het hen uitkomt. Tijd stelen heet dat. Alles gaat z’n gangetje en het gedeeld geheim blijft goed bewaard. Tot op een dag alles verkeerd loopt. Het lijk van een onbekende vrouw zorgt ervoor dat relaties verzuren en vriendschapsbanden erg broos lijken.
Wie liegt er en wie heeft zich vergaloppeerd tijdens één van zijn escapades? Is het de aalgladde Vincent, bad boy Filip (Matthias Schoenaerts), de erg botte Marnix (Koen De Graeve), sullige Luc (Bruno Vanden Broucke) of de wat dromerige Chris (Koen De Bouw). Of zit er iemand anders achter? Het scenario bedient zich van flash backs en flash forwards om een kluwen van veinzerij te ontwarren of net niet. Scriptschrijver Bart De Pauw smeedt een duivels opzet om de kijker te ringeloren. Hoe meer je ziet, hoe minder je weet.
Erik Van Looy is de regisseur die zich handenwrijvend mocht verheugen om dit vernuftige raadsel om te zetten in beelden. Van Looy presenteert na de uren de bijzonder populaire quiz ‘De Slimste Mens van de Wereld’ en is bijgevolg een bekende kop op de Vlaamse tv. Zijn compagnon Bart de Pauw resideerde ook al in verschillende televisieprogramma’s. Tel daarbij het algeheel gemobiliseerde Vlaams acteursgilde op en voor de producenten was het dan ook een koud kunstje om de film in Vlaanderen massaal in de strotten te rammen. ‘Loft’ is de meest succesvolle Belgische film ooit met om en nabij de 1.100.000 bezoekers. Maar zeggen dat de voorgeschiedenis van beide bezielers daarin meespeelt is bollocks. Kijk vooral maar eens naar die maniakaal gedirigeerde parade van elkaar in snel tempo opvolgende verwikkelingen in het Casino van Oostende.
Eigen lof(t) stinkt zullen we maar zeggen. Toch ligt er ook een klein vliegje in de soep. De Pauw laat de plotverschuivingen maar aanrukken en gaat net iets te lang door. Een laatste ultieme stuiptrekking doet het verhaal stuiteren en de schrijver ondermijnt hiermee zijn vakkundig opgebouwde creatie. Maar tegen die tijd heeft de kijker al lang zijn schoenen opgevreten van de spanning. En fijne bespiegelingen of diepzinnigheden over de aard van het beestje – namelijk overspel- zijn nergens te bespeuren. Maar dat is dan ook niet de opzet van deze prent. Voor wetenschappelijke beschouwingen sturen we u graag door naar National Geographic.
Om te concurreren met ‘The Usual Suspects’ of ‘Memento’ komt ‘Loft’ iets te kort maar voor de rest heeft deze prent het allemaal…. Een styling waar Beyoncé jaloers op zou zijn…een verrekte enerverend verhaal…hippe decors….een klodder geestigheid en een fikse lading spanning.
Mocht er in huiselijke kring argwaan en paranoia ontstaan, houdt het netjes. Het is maar film. Of toch niet?
Jochem Geelen
Waardering: 3