Logan Lucky (2017)

Recensie Logan Lucky CInemagazineRegie: Steven Soderbergh | 119 minuten | komedie, misdaad, drama | Acteurs: Channing Tatum, Adam Driver, Seth MacFarlane, Riley Keough, Katie Holmes, Katherine Waterston, Dwight Yoakam, Sebastian Stan, Brian Gleeson, Jack Quaid, Hilary Swank, Daniel Craig

In 2013 besloot regisseur Steven Soderbergh te stoppen met het maken van films. Ondanks de solide films als ‘Ocean’s Eleven’ en ‘Magic Mike’ (helaas ook films als ‘Ocean’s Twelve’) die van zijn hand kwamen zag hij geen toekomst in de bioscoopervaring en begon zich op televisiewerk te richten. Lang heeft het echter niet geduurd voor Soderbergh om terug te keren naar het grote scherm. Artiesten die aankondigen komen uiteindelijk ook weer terug, wie ontneemt een visionair nou een mooie comeback? Soderbergh komt na vier jaar te hebben gefocust op zijn serie ‘The Knick’ terug met heistfilm ‘Logan Lucky’. Terug naar de roots dus, maar is Soderbergh het film maken nog niet verleerd?

Het korte antwoord daarop is “nee”. ‘Logan Lucky’ is vermakelijk genoeg om het als een succes weg te zetten, maar de indruk die gemaakt wordt is niet groot. In de film volgen we de broers Jimmy (Channing Tatum) en Clyde Logan (Adam Driver), die een grote overval plannen met de hulp van de familie Bang, met in het bijzonder de excentrieke Joe Bang (Daniel Craig). Wat volgt is een grootse heistfilm zoals we van de regisseur gewend zijn, in feite weet hij de magie van ‘Oceans Eleven’ deels te herpakken en het deze keer in North Carolina te laten plaats vinden.

Dit betekent dat er een heel soort andere mensen centraal staat. De overval is minder intens en het tempo ligt ook wat lager. Niet erg, natuurlijk, de film komt zo op bekend terrein zonder dat het aanvoelt dat er simpelweg een herhalingsoefening wordt gedraaid. Nu is het alleen zo dat intensiteit, tempo en personages die uitermate snel denken wel een beetje de belangrijkste charmes van zowat iedere heistfilm zijn. Qua beweegredenen zit het dan wel weer goed, er valt goed met de gebroeders Logan mee te voelen en als we eerlijk zijn verdient hij al het geld wat het stelen kan.

Het is dan echter wel jammer dat de accenten van de acteurs op een gegeven moment beginnen te vervelen. Het is pijnlijk duidelijk dat het merendeel van de acteurs niet uit de streek komt waardoor het na verloop van tijd op een parodie begint te lijken. De dialogen lijden hier dan ook flink onder. Buiten de accenten zijn de acteerprestaties wel dik in orde. Zowel Tatum als Driver als Craig bewijzen waarom ze zich onder Hollywoods meest gewilde acteurs mogen scharen. Het is ook zonde dat een film met talenten als deze wordt besmet met de prestaties van Seth MacFarlane, die een personage speelt dat zo uit één van zijn vele animatieseries lijkt te zijn weggelopen, en Katie Holmes (maar laten we eerlijk zijn, wanneer heeft zij ooit van het scherm gesprongen?).

Al met al is ‘Logan Lucky’ een goede film, maar het had zomaar een geweldige film kunnen zijn. Het lage tempo is geen probleem als de rest van de tekortkomingen niet aanwezig waren. Het ligt vooral aan een aantal zwakkere performances en het feit dat er een punt in de film zit dat deze weigert te stoppen. Er worden in de laatste paar scènes nog personages geïntroduceerd die uiteindelijk niet veel aan het geheel toevoegen, evenals een paar twisten die absoluut niet nodig waren. Zoals gezegd, niet geweldig. Gewoon goed en vermakelijk, een timide maar solide terugkeer van Soderbergh.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 24 augustus 2017
VOD-release: 28 december 2017