Lone Survivor (2013)

Regie: Peter Berg | 121 minuten | actie, biografie | Acteurs: Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Emile Hirsch, Yousuf Azami, Ali Suliman, Eric Bana, Alexander Ludwig, Rich Ting, Dan Bilzerian, Jerry Ferrara, Rick Vargas

Een oorlogsfilm met een titel als ‘Lone Survivor’ pretendeert niet met een spannende plottwist te komen. Wanneer een team van vier navy SEALS gedropt wordt in de bergen ergens in Afghanistan, weet je hoe dit zal aflopen. Regisseur Peter Berg (onder meer verantwoordelijk voor het mislukte ‘Battleship’) verfilmde het biografische boek van Marcus Luttrell, wie als enige overlevende het verhaal kon navertellen.

‘Lone Survivor’ begint met echte beelden (zo lijkt het) van trainingsprogramma’s, waar jonge jongens worden opgeleid tot een van de meest exclusieve eenheden van het Amerikaanse leger. Dat we zien wat SEALs hebben moeten doorstaan tijdens hun training, draagt enigszins bij aan de geloofwaardigheid van het doorzettingsvermogen van de vier broeders die strijdend ten onder gaan. Want al is de film gebaseerd op een waargebeurd verhaal, het contrast tussen de Talibanstrijders en de Amerikaanse soldaten in overlevingskansen is bijna absurd. Waar de tientallen mannen van de Taliban stuk voor stuk neer gaan na één keer geraakt te worden, houden de SEALs het nog een lange tijd uit nadat ze alle vier meerdere schotwonden hebben opgelopen. Een hoofdwond, afgeschoten vingers en wat granaatscherven weerhoudt ze er niet van om door te gaan tot hun allerlaatste adem. En die laatste adem nemen ze pas nadat ze met hun laatste kogels nog wat vijanden hebben neergehaald, tegen de glorieuze achtergrond van de felle zon over het Afghaanse landschap.

Uiteindelijk verliezen ze het gevecht, maar het is wel duidelijk dat de filmmaker de mannen als helden heeft willen neerzetten. ‘Lone Survivor’ heeft zeker spannende momenten en een aantal waanzinnige actieshots (de beelden dat ze langs de bergwand naar beneden vallen is zo realistisch dat je de pijn kan voelen), maar is uiteindelijk voornamelijk verheerlijking van het Amerikaanse leger. Dit ondanks de nobele rol voor de Afghanen die te hulp schieten aan het eind van de film. Als je dat naast je neer weet te leggen, is ‘Lone Survivor’ een prima vermakelijk oorlogsdrama.

Julia van Berlo

Bioscooprelease: 20 februari 2014