Lonely Hearts (2006)

Regie: Todd Robinson | 108 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: John Travolta, James Gandolfini, Jared Leto, Salma Hayek, Scott Caan, Laura Dern, Michael Gaston, Bruce MacVittie, Dan Byrd, Andrew Wheeler, Alice Krige, Dagmara Dominczy, John Doman, Bailee Madison, Ellen Travolta, Jason Gray-Stanford, Sam Travolta, James Martin Roberts, Kristian Truelsen, Christa Campbell, Marc Macaulay

Soms is liefde voor familie dodelijk voor de kunst. ‘Lonely Hearts’ is hier een prachtig voorbeeld van. Regisseur Todd Robinson (ooit verbonden aan de tv-serie ‘America’s Most Wanted’) had een bijzondere grootvader en wil dat graag de hele wereld laten weten. Niemand minder dan John Travolta (het Saturday Night Fever-icoon wordt ook al oud en vadsig) offerde zich op voor deze rol, Laura Dern (toch voor eeuwig het David Lynch-meisje) wilde zijn vriendin wel spelen en James Gandolfini (jawel, Mr. Soprano) nam de rol van collega Charles op zich. Ook de romantische criminelen Raymond en Martha worden niet door de minsten vertolkt: respectievelijk Jared Leto en Salma Hayek.

Nou maakt een sterrencast nog geen goede film, maar het frustrerende bij ‘Lonely Hearts’ is dat ook de cinematografie uitstekend is. Muziek, cameravoering, decors, kostuums en kleurgebruik komen allemaal samen in een sfeer die doet denken aan oude misdaadfilms, aan film noir. Het onderwerp is perfect in haar gruwelijkheid: een koppel à la Sid & Nancy (let op, de tagline van ‘Lonely Hearts’ is ‘love kills’, de oorspronkelijke titel van de film ‘Sid and Nancy’ uit 1986) of Bonnie & Clyde, waarvan de man weduwes verleidt en de vrouw ze de kop inslaat. De titel ‘Lonely Hearts’ impliceert dat we iets te weten komen over de arme weduwes, of dat we tenminste een dieper inzicht zullen krijgen in hun moordenaars die zelf misschien nog veel eenzamer waren. Maar helaas, de plot wordt ernstig vertroebeld door de verhaallijn van Elmer Robinson. Elmers vrouw heeft zelfmoord gepleegd, een gebeurtenis waar voortdurend naar gerefereerd wordt. Immers, vanwege de zelfmoord van zijn eigen vrouw is Elmer ervan overtuigd dat de mooie weduwe die ze dood in een badkuip aantreffen niet zomaar zelfmoord heeft gepleegd. Zijn stelling lijkt te zijn dat schoonheid en zelfmoord niet samen gaan. Ondertussen laat de film overduidelijk blijken dat schoonheid en moord wel samen gaan. Salma Hayek is de stereotype femme fatale Martha, een ‘beschadigde’ borderliner die haar bevallige behandschoende handjes er niet voor omdraait om een politieagent aan zijn gerief te helpen, noch om een potentiële rivale van het leven te beroven. Seks en dood wisselen elkaar af, maar uiteindelijk wil ze toch alleen maar liefde en een gezinnetje met de beduidend zwakkere Raymond (Jared Leto met een wijkende haarlijn). Martha domineert de film vanaf het moment dat ze in beeld komt en zich niet in de rol van slachtoffer laat drukken. Want ook Martha is zo’n weduwe waar Raymond zo graag gebruik van maakt, maar pas als zij in zijn leven komt verandert hij van een bedrieger in een beest.

Ging de film maar alleen over Martha, over haar geliefde en haar slachtoffers. Dat is uiteindelijk toch wat Elmer wil weten: waarom deed je het? We krijgen een wat al te gemakkelijk antwoord: uit jaloezie, uit liefde. Voor meer uitdieping is geen ruimte, want het draait in de film om Elmer. De voice-over (volgens sommigen een zwaktebod en inderdaad ook in deze film niet altijd even noodzakelijk), verzorgd door James Gandolfini, probeert het personage van Elmer wat meer mysterie en sympathie mee te geven maar dit is een verloren strijd. Het personage Elmer is simpelweg niet interessant genoeg om het centrum van een film te vormen en zijn gesprekken met collega’s zijn vaak stomvervelend. De spanningsboog die gevolgd wordt is erg traditioneel en het einde te kunstmatig afgerond. ‘Lonely Hearts’ laat je achter met gemengde gevoelens, deze heftige criminelen zijn dan wel weggemoffeld, ‘opgelost’, maar zij overstijgen hun dood meer dan Elmer.

Emy Koopman

Bioscooprelease: 18 januari 2007