Long Shot (2019)

Recensie Long Shot Cinemagazine Regie: Jonathan Levine | 124 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Charlize Theron, Seth Rogen, June Diane Raphael, O’Shea Jackson Jr., Ravi Patel, Bob Odenkirk, Andy Serkis, Randall Park, Tristan D. Lalla, Alexander Skarsgård, Aladeen Tawfeek, Aviva Mongillo, Braxton Herda, Lisa Kudrow

‘Long Shot’ is een romantische komedie met Seth Rogen en Charlize Theron. Rogen speelt Fred Flarsky, een getalenteerde, gedreven journalist die voor een underground krant werkt. Zo infiltreert hij als nazi in een neo-nazi-groepering om daar een artikel over te schrijven. Net voor ze in de openingsscène de hakenkruis-tattoo af kunnen maken, wordt hij als infiltrant ontmaskerd. Theron speelt Charlotte Field, Minister van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten. Omdat de huidige POTUS zich wil wijden aan zijn filmcarrière, komt er een vacature vrij. Charlotte had zich eigenlijk pas in 2024 kandidaat willen stellen, maar de zaken gaan nu eenmaal zoals ze gaan, dus ze grijpt deze kans om president van de VS te worden met beide handen aan. Een publieksonderzoek toont aan dat Charlotte nog wel iets aan haar imago moet doen, dus gaat haar team op zoek naar iemand die goede speeches voor haar kan schrijven.

Wanneer Fred zijn baan kwijtraakt omdat de krant wordt opgekocht door een groot mediaconcern, waar hij uit principe niet voor wil werken, neemt zijn beste vriend Lance (O’Shea Jackson Jr.) hem mee naar een feestje, waar Boyz II Men optreedt. Daar blijkt Charlotte ook uit haar dak te gaan op de dansvloer. Fred en Charlotte kennen elkaar van vroeger, toen zij op haar zestiende als babysitter op hem paste (hij is drie jaar jonger). Natuurlijk zijn de twee elkaar al sinds hun middelbare schooltijd uit het oog verloren. Een flashbackscène maakt duidelijk dat Charlotte zelfs toen al ‘out of his league’ was. De twee hebben even een kort gesprekje en een dag of wat later neemt iemand van Charlottes staf contact met Fred op om hem uit te nodigen voor een gesprek. Het heeft wat voeten in aarde, maar uiteindelijk besluit Fred om op Charlottes aanbod in te gaan: hij wordt haar vaste speechschrijver.

‘Long Shot’ is zo’n komedie die drijft op het principe van tegengestelde personages en de situaties die daaruit voortkomen. In het geval van deze film van Jonathan Levine (‘Warm Bodies’) werkt het uitstekend. Het helpt daarbij dat de personages heel overtuigend zijn en de chemie tussen de twee acteurs fantastisch. ’t Is dat Rogen al getrouwd is, anders zou je wensen dat hij en Theron in het echt ook een setje vormen! Fred is een heerlijk provocerend karakter, die in zijn onschuld niet weet dat hij tegendraadser is dan wat normaal wordt geacht. Neem alleen al de kleding die hij draagt bij het eerste officiële gesprek met de Minister: een cargobroek en een aftands sportjack in felle kleuren. Charlotte is natuurlijk een en al elegantie, en dat was ze als tiener ook al, dus het is goed voor te stellen waarom Fred denkt geen enkele kans te maken. Dat het dan toch gebeurt, is te voorspellen, maar het is ook precies de uitkomst die je als kijker wenst. Natuurlijk zijn er heel wat obstakels te overwinnen, maar de manier waarop het scenario hier mee omgaat is echt een pluim waard.

Met ‘Long Shot’ heeft Jonathan Levine een ontzettend sympathieke, intelligente film gemaakt, die je met een lach van oor tot oor zult uitzitten en die daarna een warm plaatsje in je hart krijgt. Dikke aanrader!

Bioscooprelease: 13 juni 2019
DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019