Look Back – Rukku Bakku (2024)
Regie: Kiyotaka Oshiyama | 57 minuten | animatie, drama | Originele stemmencast: Yumi Kawai, Mizuki Yoshida
‘Look Back’ is onder de animefans waarschijnlijk het project waar in 2024 het meest naar uitgekeken is. De film is gebaseerd op de manga met dezelfde naam van Chainsaw Man-maker Tatsuki Fujimoto en is geregisseerd door Kiyotaka Oshiyama, wiens cv onder andere werk omvat met anime-legendes Hayao Miyazaki en Hideaki Anno. Dat kan bijna niet misgaan, zou je denken.
De dertienjarige Fujino (ingesproken door Yummi Kawai) is een excentrieke en populaire jongedame die voor de schoolkrant manga’s schrijft. Haar klasgenoten zijn daar vol lof over en ze lijkt een florissante toekomst als manga-artiest tegemoet te gaan. Fujino is minder blij als haar leraar haar vraagt om haar plek in de schoolkrant te delen met Kyomoto (ingesproken door Mizuki Yoshida), een spijbelend en teruggetrokken meisje.
Fujino is daar allerminst blij mee, maar ze voelt zich zeker niet bedreigd. Ze is overtuigd van haar kwaliteiten, en hoe goed kan een meisje dat de hele dag in haar slaapkamer opgesloten zit nu zijn? Heel goed, zo blijkt. De eerste keer dat Fujino een manga van Kyomoto onder ogen krijgt, rollen de tranen over haar wangen. Kyomoto’s tekeningen zijn prachtig en Fujino’s manga’s lijken wel prulletjes naast deze kunstwerkjes. Dit leidt voor Fujino tot een obsessie. Ze moet en zal zo goed worden als Kyomoto, en wanneer dat niet lukt, stopt ze zelfs met tekenen. Totdat de meiden elkaar onverwacht ontmoeten en ze elkaar perfect aanvullen: Fujino met haar grappige manga’s en Kyomoto met haar prachtige achtergronden. Ze zijn een manga-superduo dat de wereld wel eens zou kunnen veroveren.
In ‘Look Back’ ligt de focus op de complexe band tussen deze twee zeer verschillende personages, die ondanks hun gebreken samen iets bijzonders delen. Fujino is zelfverzekerd, maar vaak egocentrisch, impulsief en zelfzuchtig, zelfs naarmate ze ouder wordt. Kyomoto is meer teruggetrokken en heeft sterke sociale angsten, waardoor het moeilijk voor haar is om anderen toe te laten. Deze verschillen maken hun vriendschap gecompliceerd, maar hun gezamenlijke passie voor het maken van strips verbindt hen op een niveau dat niemand anders echt lijkt te begrijpen. Hun toewijding aan hun kunst schept een bijzondere, bijna obsessieve band die hen beiden op een dieper niveau raakt.
De film communiceert deze complexiteit visueel. Zoals vaak het geval is in Japanse werken, zijn deze personages niet erg goed in het uiten van hun gevoelens, waardoor veel onuitgesproken blijft. Toch zeggen de visuals zoveel. ‘Look Back’ is een prachtige film over creativiteit, vriendschap, verlies en de kracht van kunst. Met name die laatste twee thema’s zijn zowel hartverwarmend als verwoestend. Dat doet de film allemaal in de tijdspanne van 53 minuten (exclusief aftiteling). De film wisselt deze sneltreinvaart af met montages en langzamere scènes, zodat het publiek ruimte heeft om op adem te komen, om vervolgens (voor degenen die de manga niet hebben gelezen) te worden verrast door emotionele momenten die aanvoelen als een onaangekondigde linkse hoek in je maag. Dit alles wordt vergezeld door een indrukwekkende soundtrack van Haruka Nakamura, die fungeert als een essentieel derde personage in de film, waardoor de algehele ervaring en impact ervan nog sterker is.
Bij het zien van ‘Look Back’ kun je alleen maar aan het scherm gekluisterd zitten. Daarom is het ook zo jammer dat de film nog geen uur duurt. Je zou graag meer van deze personages willen zien. Wellicht laat het bronmateriaal dat simpelweg niet toe, maar dat zullen de mangafans voor zichzelf moeten bepalen. ‘Look Back’ is fantastisch, maar hoewel de film uiteindelijk tot een resolutie komt, voelt het project vanwege die korte speelduur ietwat onvoltooid.
De meesten van ons zullen de aftiteling niet halen zonder een traantje weg te pinken. ‘Look Back’ weet een diepgaand verhaal over vriendschap en zelfontdekking te vertellen, ondanks de korte speeltijd. Het biedt een indrukwekkende visuele ervaring die zowel de vreugde als de pijn van het creatieve proces ten tonele voert. Hoewel de film tot een bevredigende conclusie komt, blijf je achter met een verlangen naar meer. Dat neemt niet weg dat ‘Look Back’ een aangrijpende ervaring is die je van het begin tot het eind bij de keel grijpt.
Jelco Leijs
Waardering: 4
Speciale vertoning: Leiden International Film Festival 2024
Bioscooprelease: 7 november 2024