Look Both Ways (2005)

Regie: Sarah Watt | 100 minuten | drama | Acteurs: William McInnes, Justine Clarke, Anthony Hayes, Lisa Flanagan, Andrew S. Gilbert, Daniella Farinacci, Maggie Dence, Edwin Hodgeman, Andreas Sobik, Sacha Horler, Alex Rafalowicz, Daniel Whyte

Dit schijnt de beste film uit Australië van 2005 te zijn. De film won prijzen voor onder andere beste screenplay en beste acteerprestaties. Wat moeten we van zo’n film verwachten? Niet te veel blijkt al snel. De film over de paranoïde Meryl (Justine Clarke) is best leuk om op een saaie avond te kijken, maar briljant is hij zeker niet. Ja, de animaties zijn mooi en ja, het acteerwerk is goed. Maar het verhaal rammelt en is langdradig. Daar veranderen de prijzen van de film niks aan.

‘Look Both Ways’ gaat over een aantal mensen waarvan het weekend hun hele leven overhoop zal gooien. Niet alleen het leven van Meryl en Nick (William McInnes) verandert gedurende dit weekend. Ook het leven van journalist Andy (Anthony Hayes) wordt op z’n kop gezet als hij van zijn vriendin te horen krijgt dat ze zwanger is. De manier waarop alle verschillende personages in ‘Look Both Ways’ worden geportretteerd doet sterk denken aan ‘Magnolia’. De verschillende verhaallijnen lopen langs elkaar en raken elkaar op enkele punten. Helaas werkt deze manier van filmen niet zo goed voor ‘Look Both Ways’, want de film was misschien wel net zo boeiend geweest als Sarah Watt ingezoomd had op de relatie tussen Meryl en Nick. De verschillende verhalen daarnaast leiden daarbij slechts af.

In de debuutfilm van Sarah Watt zijn de animaties de moeite waard. In deze animaties zien we alle angsten van Meryl en Nick terug. Zo zien we bij kunstenares Meryl geschilderde ongelukken en bij fotograaf Nick fotocollages van kankercellen. Het is jammer dat Watt in het begin van de film zo overdadig gebruik maakt van deze animaties, daardoor verliezen ze hun kracht. Als Meryl naar huis loopt vanuit de trein, flitsen om de paar seconden animaties met de meest gruwelijke rampenscenario’s voorbij. Op een gegeven moment begint dat te irriteren en zou je willen dat Watt eens gewoon door zou gaan met haar verhaal.

De kwaliteit van ‘Look Both Ways’ en het feit dat de film zoveel prijzen heeft gewonnen doet ons twijfelen aan de kwaliteit van Australische filmindustrie op dit moment. Want alhoewel ‘Look Both Ways’ best leuk is om te zien, is de film verre van briljant.

Wietske Uneken