Lord of War (2005)

Regie: Andrew Niccol | 122 minuten | actie, thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Bridget Moynahan, Jared Leto, Shake Tukhmanyan, Jean-Pierre Nshanian, Jared Burke, Eric Uys, David Shumbris, Stewart Morgan, Jasper Lenz, Kobus Marx, Stephan De Abreu, Jeremy Crutchley, Ian Holm, Tanya Finch

Handelen in wapens is voor Amerikaan Yuri Orlov hetzelfde als het verkopen van stofzuigers: hij maakt afspraken, stelt contracten op en levert zijn producten. Dat hij verantwoordelijk is voor de dood van duizenden, misschien zelfs miljoenen onschuldige burgers wil hij niet horen, het is immers niet zijn strijd.

Yuri wordt steeds beter in zijn vak. Al snel vindt hij zijn weg in het criminele en illegale wereldje. Hij levert pistolen, machinegeweren en zelfs tanks aan de meest criminele en beruchte leiders ter wereld en krijgt daar, naast enorm veel geld, respect voor terug. Yuri is de beste, de snelste, de slimste. Hij smokkelt honderden wapens de zwaar bewaakte grenzen over, is zijn concurrenten steeds voor en weet zijn vijanden keer op keer af te schudden. Niets lijkt de handelaar te kunnen tegenhouden: hij is vastberaden. Maar dan wordt hij geraakt door het enige wapen dat hem iets doet: zijn grote liefde krijgt lucht van zijn duistere zaakjes. Wanneer zij ontdekt dat haar man een dubbelleven leidt, Yuri gaat schuil onder verschillende namen, dreigt ze hem te verlaten.

‘Lord of War’ is een snelle, grappige maar vooral indrukwekkende actiethriller. Het sterke is dat de film ondanks de vele stunts en grappen realistisch blijft. Schrijver en regisseur Andrew Niccol probeert ons te vermaken, maar hij wil ons ook iets duidelijk maken. De film laat zien hoe gemakkelijk handelen is en hoe corrupt landen en leiders zijn. Hoe groot de invloed is van een wereld waar de meeste mensen het bestaan niet van kennen. De laatste zin van de film is opvallend: wapenhandelaren verdienen een enorme smak geld, maar de grootste handelaren zijn landen als Amerika, Duitsland en Frankrijk. Het is niet voor te stellen, maar ‘Lord of War’ is gebaseerd op feiten. Door het einde van de koude oorlog kwamen in voormalige Sovjetstaten grote hoeveelheden wapens vrij. Deze werden verkocht aan ontwikkelingslanden. Handelaren werden in korte tijd stinkend rijk. Illegale wapenhandel is een enorm probleem: het is dan ook niet gek dat deze creatie wordt ondersteund door Amnesty International. Amnesty hoopt van de publiciteit gebruik te kunnen maken om aandacht te vestigen op illegale wapenhandel over de hele wereld.

De telefoongesprekken tussen Orlov en zijn vrouw zijn erg mooi uitgewerkt. Zij, met haar zoontje in de knusse gezellige huiskamer, terwijl haar man uitkijkt over het gruwelijke oorlogsgebied. Als Yuri op een dag iemand heeft zien sterven zegt hij zijn vrouw dat hij een zware dag heeft op het kantoor.

Nicolas Cage lijkt helemaal in zijn element. Hij is elegant, terwijl hij normaal zo onbenullig overkomt. Juist omdat Cage een normale uitstraling heeft komt hij geloofwaardig over. Een handelaar hoeft geen crimineel of sjofel uiterlijk te hebben: het zijn kille zakenlui in pak met een koffertje in de hand. Het verhaal wordt begeleid door de stem van Yuri. Hij vertelt zijn verhaal. De droge stem van Cage is hier perfect voor, het geeft een prachtig contrast. Ook Jared Leto, de broer van de wapenhandelaar, komt overtuigend over. Leto speelde onder andere in ‘Alexander’, ‘Panic Room’ en ‘Fight Club’. Ethan Hawke, bekend van ‘Training Day’ heeft in ‘Lord of War’ een kleinere rol weten te bemachtigen. Hij speelt de agent die Yuri op de hielen zit.

‘Lord of War’ is een aanrader voor iedereen. Het verhaal is ontroerend, verhelderend, confronterend en direct. Naast een overheersende serieuze kant heeft het verhaal ook humor. Geweld komt voor, maar het is geen belangrijke factor: het hoort er gewoon bij.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 3 november 2005