Los Bando (2018)

Recensie Los Bando CinemagazineRegie: Christian Lo | 94 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Tage Johansen Hogness, Jakob Dyrud, Tiril Marie Høistad Berger, Jonas Hoff Oftebro, Vera Vitali, Ingar Helge Gimle, Stig Henrik Hoff, Frank Kjosås, Hans-Erik Dyvik Husby, Ine F. Janssen, Nils Ole Oftebro, Zahid Ali, Ingrid J. Nordby, Amalie Nerum, Per Bohlin, Emma Heimark, Karoline Torgauten

Beste vrienden Axel en Grim spelen samen in een band, Los Bando Immortale. Axel speelt gitaar en zingt (vals) en Grim drumt (en durft er niets van te zeggen). Wanneer ze na talloze eerdere pogingen eindelijk mee mogen doen met dé Noorse talentenjacht voor rockmuzikanten, staan ze echter wel voor een paar problemen: ze zijn wel góed, maar zijn ze goed genoeg om te winnen? Ze moeten op zijn minst toch een bassist er bij hebben? En hoe komen ze daar eigenlijk, in dat hoge noorden van Noorwegen?

De jongens zitten echter niet bij de pakken neer en houden vol goede moed een auditie. Helaas komt er maar één iemand opdagen. En die heeft niet eens een bas bij zich, maar een cello! En sterker nog: het is een meisje! Ze is nog geeneens tien! Wanneer deze Thilda echter haar talent in de praktijk brengt, zijn Axel en Grim overtuigd. Thilda is misschien wel hun geheime wapen!

Het vervoersprobleem wordt vervolgens aangepakt en ook daar dient zich de oplossing al snel voor aan. Martin, de zeventienjarige zoon van de garagehouder in de buurt, biedt aan om – in ruil voor het opgespaarde bandgeld – de band naar Tromsø te brengen. Hij ‘leent’ hiervoor even de gepimpte camper van zijn broer. En zo gaan de vier jongeren met (te) hooggespannen verwachtingen op reis. Niets loopt zoals vooraf bedacht.

‘Los Bando’ is een vakkundig gemaakte roadmovie voor een breed publiek. De belangrijkste doelgroep bevindt zich qua leeftijd tussen Thilda en Martin in, maar zelfs al val je daar buiten, moet je wel een hart van steen hebben om niet geraakt te worden door de levenservaring die deze jongeren hier opdoen. Want uiteraard zit elk lid van de groep met iets in de maag: de een is verliefd op een meisje dat hem niet ziet staan, de ander kampt met ruziënde ouders. Er zijn pappa’s en mamma’s die niet naar hun kind omkijken en vaders die verkeerde verwachtingen hebben van de toekomst van hun kroost. Deze problemen vormen niet slechts een korte stop in het verhaal. Ze zijn er niet in geschreven om een schijn van diepgang te geven, maar zijn goed uitgewerkt in de film, zonder het vlotte verloop geweld aan te doen.

‘Los Bando’ loopt echt als een goed geoliede machine. Regisseur Christian Lo (‘Rafiki’) is er prima in geslaagd om de juiste balans tussen humor en drama te vinden en heeft van de elementen die een beetje geoefende kijker herkent uit andere films, toch een verrassend geheel weten te maken. Geholpen door een solide cast, waar we hopelijk in de toekomst nog meer van gaan zien en horen (hoewel… Jakob Dyrud en horen geen goede combinatie), en geweldige muziek, scoort de Noor met deze stoere, grappige en ontroerende roadmovie een hele dikke voldoende. Gaat dat zien, je krijgt er geen spijt van.

Bioscooprelease: 11 oktober 2018
DVD-release: 14 februari 2019