Los reyes del mundo (2022)
Regie: Laura Mora | 111 minuten | drama | Acteurs: Carlos Andrés Castañeda, Davison Florez, Brahian Acevedo, Cristian Campaña, Cristian David Duque, Jacqueline Duque, Luis Eduardo Benjumea, Violeta Zabala, Esteher Posada Arias, Maria Adela Villa
Regisseuse Laura Mora steelt de show, vanaf achter haar camera, met haar nieuwe film ‘Los reyes del mundo’ (The Kings of the World). Mora schetst, samen met co-schrijver Maria Camila Arias, met empathie een indringend beeld van een groep verwilderde jongens die worstelen om los te breken uit het leven dat voor hen en door hen is uitgestippeld. Straatjongens zoals zij zijn gevormd door en voor geweld.
Rá (Carlos Andres Castañeda), Culebro (Cristian David), Sere (Davinson Sanchez), Winny (Cristian Campaña) en Nano (Brahian Acevedo) zijn vijf tieners uit Medellín, Colombia. Rá, de leider van de groep, wil er alles aan doen om voor hen een beter leven te bewerkstelligen. Na een jarenlange juridische strijd stemt de regering in om Rá het land terug te geven dat van zijn grootmoeder was afgenomen (volgens herstellingsbesluiten die bedoeld zijn om mensen zoals Rá te helpen). Het heeft misschien jaren geduurd, maar deze juridische overwinning voelt als de sprankel van hoop die Rá nodig heeft om een nieuw leven te dromen.
De jongens trekken eropuit. Met het beloofde land in gedachten dromen ze van een leven zonder discriminatie en klassenongelijkheid. Het wordt een reis die de jongens meer op de proef zal stellen dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. En zo, zelfs als ze geconfronteerd worden met racistische menigten en toevlucht zoeken in geïmproviseerde bordelen, blijft hun verhaal er een van voortdurend overleven. Terwijl ze op vrachtwagens springen en zich begeven op de steile, kronkelige wegen van het Colombiaanse platteland, zou hun moed gemakkelijk kunnen worden aangezien voor onbevreesdheid. In werkelijkheid laat het zien dat ze altijd op het scherpst van de snede hebben geleefd en snakken naar een uitweg. Een uitweg waarvan je vanaf het begin al aanvoelt dat die niet bestaat.
Omdat de reis en het gevoel dat Mora daarmee over wil brengen het belangrijkste aspecten van de film zijn, zou het jammer zijn om meer van de plot weg te geven. Mora wil door de lens van deze reis een licht werpen op een onderbelichte laag van de Colombiaanse samenleving. En hoe!
‘Los reyes del mundo’ is een prachtige film, zowel esthetisch als verhaaltechnisch. Mora’s regie is werkelijk fantastisch. Tot in detail brengt ze de adembenemende Colombiaanse natuur in beeld, wat ze vervolgens afzet tegen de uitzichtloze situatie waarin de jongens zich bevinden. Deze tegenstelling zorgt ervoor dat de gebeurtenissen tijdens de reis een enorme emotionele impact hebben op de kijker. Bovendien neemt Mora haar tijd. Een camera die soms langdurig over het Colombiaanse landschap glijdt, geeft het publiek de tijd om te verwerken wat ze net heeft meegemaakt.
Daarnaast maakt Mora veelvuldig gebruik van tracking shots, die de film bijna een documentaireachtige uitstraling geven. Die uitstraling zorgt ervoor dat je vergeet dat je naar acteurs kijkt. Als klap op de vuurpijl laat Mora tegen het einde van de film nog één keer haar klasse zien. Terwijl de jongens in gesprek zijn met een bejaard koppel, om te achterhalen waar het land van Rá’s oma ligt, krijgen we een minutenlange scène (waarin niet is geknipt) die je meeneemt door het angstaanjagende, vervallen huis van het koppel, terwijl je in de achtergrond het gesprek meekrijgt. Een scène die meer rillingen over je rug doet lopen dan menig horrorfilm.
De vijf hoofdrolspelers verdienen ook wat aandacht. Met name Carlos Andres Castañeda blinkt uit. Zijn optreden voelt echt aan en je krijgt het gevoel dat de casting hem zo van de straat in Medellín heeft geplukt. Die theorie zou best eens een kern van waarheid kunnen hebben, aangezien geen van de vijf acteurs, professionele acteurs zijn. Daardoor passen ze bijna natuurlijk in de omgeving die Mora voor ze heeft geschetst. Vooral de groepschemie is het prijzen waard.
‘Los reyes del mundo’ is een hartverscheurende film die niet alleen een ongeziene blik werpt op de strijd van straatkinderen in Colombia, maar ook diep in de ziel van de kijker snijdt. Mora’s meesterlijke regie en de indrukwekkende prestaties van de cast zorgen voor een aangrijpend verhaal dat je niet snel zult vergeten. Terwijl de jongens hun weg zoeken door een wereld vol ontberingen en hoop, raakt de film de diepste snaren van menselijke veerkracht en verlangen naar een beter leven. Het is een krachtige herinnering aan de onuitputtelijke kracht van de menselijke geest en een emotionele reis die je hart op de proef stelt.
Jelco Leijs
Waardering: 4.5
Bioscooprelease: 15 augustus 2024