Lotus (2011)

Regie: Pascale Simons | 102 minuten | drama | Acteurs: Monic Hendrickx, Georgina Verbaan, Gaite Jansen, Chris Zegers, Raymond Thiry, Jack Wouterse, Birgit Schuurman

Debuteren met een mozaïekfilm getuigt van lef. Of van zelfoverschatting. Toch is het niet heel verrassend dat ‘Lotus’, het langspeeldebuut van Pascale Simons, een mozaïekdrama is. Simons maakte in 2006 de shorty ‘Kinkerstraat’, een film waarin verschillende verhaallijntjes uitkwamen bij een vechtpartij in de Amsterdamse binnenstad. Scenarist van dit inktzwarte drama was Philip Delmaar, die ook medeverantwoordelijk is voor het scenario van ‘Lotus’. Ook nu is de toon allesbehalve opgewekt.

De lotus is in verschillende oosterse religies het symbool van zuiverheid. In de film ‘Lotus’ vinden we die zuiverheid bij de zwangere Elsa, die niets liever doet dan zich als een lotusbloem te wiegen op het water.
Verder is er weinig zuiverheid te vinden in deze film. De karakters lijden onder het leven, de een wat meer dan de ander, en alle zijn op zoek naar verlossing: de echtgenoot met het dubbelleven, het echtpaar in een huwelijkscrisis, de revaliderende brokkenpiloot. In ‘Lotus’ volgen wij hen tijdens een etmaal waarin grote en minder grote persoonlijke veranderingen plaatsvinden.

In tegenstelling tot ‘Kinkerstraat’, is het niet een centrale gebeurtenis die de verhaallijntjes bij elkaar houdt. Overkoepelende thema’s als afscheid en grootsteedse eenzaamheid verbinden de verhalen. Ook is er een aantal terugkerende elementen, zoals knipperende lichtjes en grote hoogten. Zonder dat de losse lijnen elkaar vaak raken, zorgen die thematische en visuele verbindingen voor een coherent geheel. Een meeslepend geheel waar je je ruim anderhalf uur in kunt verliezen, met dank aan sterke dialogen en prima acteerwerk.

Niet alles is even geslaagd aan ‘Lotus’. Soms ligt het er te dik op – poppenkast spelen voor de familie, sentimentele woorden op een afscheidsbriefje, dansen in het openbaar – soms zijn de verhalen net niet lekker uitgewerkt, soms vertelt de muziek iets wat wij allang weten. Die minpuntjes wegen niet op tegen alle goede dingen. ‘Lotus’ vertelt een overtuigend verhaal over het grootsteedse leven aan het begin van de 21e eeuw. Daarbij stipt de film aan waartoe een hyperindividualistisch leven kan leiden (Alphense en Apeldoornse drama’s) zonder die extremen te laten zien. Een sterke keuze, zoals dit toch al een film is van sterke keuzen.

Bioscooprelease: 13 oktober 2011
DVD-release: 21 februari 2012