Lou Reed’s Berlin (2007)

Regie: Julian Schnabel | 85 minuten | documentaire | Met: Lou Reed, Emmanuelle Seigner, Antony Hegarty, Sharon Jones, Steve Hunter, Fernando Saunders, Tony “Thunder” Smith, Rupert Christie, Rob Wasserman, Steven Bernstein, Curtis Fowlkes, Paul Shapiro, Doug Wieselman, David Gold, Eyvind Kang, Jane Scarpantoni, Dianne Berkun, Jessica Benson-Weiss, Leovina Charles, Lindsey Graham, Bianca Kenworthy, Zachary Kruskal, Patrice Kugler, Hannah Rivera, Kaitlyn Rubin, Christina Santa Maria, Megan Schoenberg, Amanda Turner, Kyle Weekes

Eén van de meest depressieve albums in de geschiedenis van de popmuziek is wel Lou Reeds’ ‘Berlin’. De plaat was de opvolger van het commercieel en artistiek zeer succesvolle ‘Transformer’ (die met ‘Walk on the Wild Side, een nummer dat zelfs niet Lou Reed ingewijden zullen kennen). ‘Berlin’ werd niet goed ontvangen, zowel fans als critici reageerden geschokt. Het emotioneel geladen conceptalbum over zware thema’s als prostitutie, vrouwenmishandeling, zelfmoord en natuurlijk ook drugs was een koerswijziging van 180 graden ten opzichte van de veel toegankelijkere glamrock plaat. Het zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met verkeerde verwachtingen. Decennia later geldt het album echter als een bijzonder sterke en originele rock plaat en heeft ‘Berlin’ in veel muziekcollecties de plek gekregen die het verdient. Lou Reed wilde het album graag live ten gehore brengen, maar tot december 2006 kwam dit er niet van.

Toen verraste hij vriend en vijand om zijn baanbrekende album voor het eerst integraal uit te voeren tijdens een korte vijfdaagse tour in St. Ann’s Warehouse, Brooklyn, New York. Optredens in Sydney, Australië en Europa volgden het jaar daarop. De singer-songwriter zag zich omringd met zo’n dertig muzikanten, waaronder een kinderkoor, strijkers en blazers. Met artiesten als Fernando Saunders, Antony Hegarty, Steve Hunter, die op het originele album ook al meespeelde, Rob Wasserman, Rupert Christie en Sharon Jones vormt hij een hecht gezelschap dat de uitstraling heeft al jaren samen te spelen. Julian Schnabel, regisseur van het voor een Oscar genomineerde ‘The Diving Bell and the Butterfly’ en het beeldschone ‘Before Night Falls’, creëerde het decor en filmde de vijf New Yorkse optredens. Julians dochter Lola is verantwoordelijk voor de film die tijdens het optreden geprojecteerd wordt, met Franse actrice Emmanuelle Seigner in de hoofdrol. Zij speelt Caroline, de vrouwelijke hoofdpersoon van Lou Reed’s donkere teksten.

‘Lou Reed’s Berlin’ is bijna een pure concertregistratie, zonder fratsen of andere kunstgrepen. De vier camera’s focussen volledig op de muzikanten, met de nadruk uiteraard op Lou Reed. Wanneer er andere beelden getoond worden, zoals bijvoorbeeld Alejandro Garmedia’s filmpje over drijvend meubilair, is dat onderdeel van het concert en kan dat alleen maar als mooie aanvulling gezien worden. Het publiek wordt overigens nauwelijks getoond, wel laten zij zich meerdere malen horen, zoals bijvoorbeeld na het wondermooie ‘Sad Song’. Alle lof aan Julian Schnabel die dit stukje muziekgeschiedenis voor generaties bewaard heeft. ‘Lou Reed’s Berlin’ is een mooi gemaakte film. Enige interesse voor de muziek van de zanger, die eigenlijk niet zingen kan, is uiteraard wel gewenst om deze film op de juiste waarde te kunnen schatten.

Bioscooprelease: 3 april 2008