Love and Honor (2013)

Regie: Danny Mooney | 93 minuten | drama, romantiek, oorlog | Acteurs: Liam Hemsworth, Austin Stowell, Teresa Powell, Aimee Teegarden, Chris Lowell, Wyatt Russell, Max Adler, Delvon Roe, Michael Ellison, Chris Newman, Gordon Michaels, Julian Gant, Chase Maser, Claire Richards, Roger Callard, Lauren Mae Shafer, Charlotte Ubben, Cindy Chu, Ricky Wayne

Het is de zomer van 1969, juli om precies te zijn. De Apollo 11 staat op het punt naar de maan te vertrekken, muziekfestival Woodstock ligt nog in het verschiet en onder het bewind van president Nixon trekken de eerste Amerikaanse troepen zich terug uit Vietnam, een land waarmee de Verenigde Staten op dat moment al veertien jaar in oorlog was.

In deze maand krijgt een groep Amerikaanse soldaten een weekje vrij. In plaats van plezier te gaan maken in Hong Kong zoals de rest van plan is, besluit de serieuze Dalton (Austin Stowell) terug naar Michigan te gaan om zijn vriendinnetje Jane (Aimee Teegarden) terug te winnen. Daltons beste vriend Mickey (Liam Hemsworth), een charmeur die met alle winden meewaait, besluit hem bij te staan.
Eenmaal thuis komt Dalton erachter dat Jane nu als Juniper in een hippiecommune leeft, omringd door idealistische studenten die leven volgens het credo ‘make love, not war’. Om de situatie te redden (en indruk te maken op Candace (Theresa palmer), Junipers huisgenote) besluit Mickey te liegen dat Dalton en hij uit protest niet terug zullen keren naar Vietnam. In de daaropvolgende week krijgen de twee soldaten  te maken met anti-oorlogssentimenten, de risico’s die aan deserteren vastkleven en niet te vergeten, de liefde. Ondertussen komt de datum van vertrek steeds dichter bij…

Hoewel het eergevoel van de jongens niet onderbelicht blijft, richt ‘Love and Honor’ zich, niet geheel onverwacht, vooral op het ‘love’-gedeelte van de titel. De roerige tijd wordt vooral gebruikt als decor voor het tonen van de onderlinge relaties. Er zijn echter een paar treffende momenten die de tijdgeest mooi weergeven, zoals de scène waarin een ‘flowerpower’-achtige demonstratie overgaat tot een gewelddadig protest. Helaas is de rest van de film voornamelijk een ‘Disneyficatie’ van de geschiedenis: doden vallen achter de schermen, de liefdesscènes zijn mierzoet en de manier waarop een benarde situatie in de film wordt opgelost kan niet serieus genomen worden. Het feit dat de soundtrack bestaat uit een inconsequente mix van muziek uit de zestiger jaren en nummers van nu helpt ook niet mee.

Alhoewel de acteerprestaties niet Oscarwaardig genoemd kunnen worden, zijn de frisgewassen, jonge acteurs leuk om naar te kijken, en zijn zij goed op hun plaats in dit licht verteerbare romantisch drama. ‘Love and Honor’ is de eerste grote speelfilm van de jonge regisseur (en acteur) Danny Mooney. Geen slecht debuut, maar ook geen film die je lang zal bijblijven.

Loes van Iperen

Bioscooprelease: 4 juli 2013
DVD-release: 26 november 2013