Love Happens (2009)

Regie: Brandon Camp | 108 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jennifer Aniston, Aaron Eckhart, Sasha Alexander, Martin Sheen, Dan Fogler, John Carroll Lynch, Judy Greer, Frances Conroy, Joe Anderson, Clyde Kusatsu, Michelle Harrison, Darla Vandenbossche, Tom Pickett, Patricia Harras, Aurelio Dinunzio, Maxine Miller, Ellie Harvie

Met de titel ‘Love Happens’ en Jennifer Aniston in een hoofdrol verwacht je een romantische komedie van de meest luchtige soort. Niets is minder waar. Aangezien het hier om een romantisch drama gaat zien we Jennifer weer eens in een serieuze rol. En dit keer zonder succes.

Aaron Eckhart (‘The Dark Knight’ (2008), ‘No Reservations’ (2007)) is Burke Ryan; weduwnaar en schrijver van een succesvol boek over rouwverwerking. Als een echte zelfhulpgoeroe geeft hij bovendien workshops die het midden houden tussen praatsessies en Tjakka-methoden, zoals we zien in een hotel in Seattle, de locatie van deze film. Daar ontmoet hij tussen de bedrijven door Eloise (Jennifer Aniston), het meisje dat de bloemen levert voor het hotel. Het eerste contact tussen beiden verloopt stroef, maar Burke beseft dat zij wel eens de eerste zou kunnen zijn voor wie hij gevoelens dúrft te krijgen na het overlijden van zijn vrouw drie jaar eerder.

Volgens de officiële lezing is Eloise vervolgens ook degene die hem doet inzien dat hij zelf nog helemaal niet over het verlies van zijn vrouw heen is. Dit blijkt echter niet uit de film. Niet zijn (mogelijke) nieuwe liefde, maar een van zijn patiënten (John Carroll Lynch) en zijn ex-schoonvader (Martin Sheen) doen hem beseffen dat wat hij verkondigt aan anderen eigenlijk een leugen is. Zijn boek is slechts rouwverwerking in theorie; in de praktijk heeft hij zelf juist al zijn verdriet weggestopt. Het gaat in ‘Love Happens’ dan ook niet over het vinden van een nieuwe liefde, maar over het verwerken van een verloren oude.

Het romantische aspect wordt in deze film zwaar ondergeschikt gemaakt aan het drama. Niet alleen in het script, maar ook in de uitvoering; tussen Eckhart en Aniston ontbreekt werkelijk elke vorm van chemie. Liefde tussen beiden is dus moeilijk voor te stellen. Eckhart speelt zijn rol zeker goed, is innemend en charmant. Aniston daarentegen loopt echt compleet inspiratieloos door het beeld. Ook het dramagehalte valt tegen; pas wanneer Burke echt openlijk in de spiegel durft te kijken weet dat de kijker enigszins te raken. Zo kabbelt de film voort en is het bij tijd en wijle zelfs behoorlijk saai. Terwijl het thema op zich toch boeiend genoeg is.

‘Love Happens’ – het regiedebuut van Brandon Camp – is vooral teveel van te weinig. De titel is ongepast, want het romantische aspect is slechts bijzaak. Om dan als drama overeind te blijven duiken de makers niet diep genoeg in de emotie en bekruipt je uiteindelijk het gevoel dat je met een lege verpakking van iets veelbelovends bent opgezadeld. Verliefd zul je dus zeker niet worden op deze film.

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 5 november 2009