Love Is Strange (2014)

Regie: Ira Sachs | 98 minuten | drama | Acteurs: John Lithgow, Alfred Molina, Tatyana Zbirovskaya, Olya Zueva, Jason Stuart, Darren E. Burrows, Marisa Tomei, Charlie Tahan, Harriet Sansom Harris, Cheyenne Jackson, Manny Perez, Christina Kirk, John Cullum, Eric Tabach, Tank Burt, Daphne Gaines

Ben (John Lithgow) en George (Alfred Molina) staan op het belangrijkste punt van hun leven: hun huwelijk. De twee mannen op leeftijd zijn al decennia samen, bewonen een luxueus appartement in New York en hebben een uitgebreid sociaal vangnet van familie en vrienden. Niks staat ze in de weg om zich ook voor de wet te verbinden. De trouwpartij moet aldus voor de kers op hun levenstaart zorgen. De start van ‘Love Is Strange’ (met de klemtoon op is) is rooskleurig.

De buitenwereld is echter zo ver nog niet, zo blijkt wanneer George uit zijn functie als muziekleraar op een katholieke school wordt gezet. Zijn geaardheid wordt nog door de vingers gezien, maar een huwelijk met iemand van hetzelfde geslacht is voor de kerk toch een brug te ver. Het tekort aan inkomsten noopt het stel hun appartement te verlaten.

Als tijdelijke noodoplossing verblijven de mannen bij hun respectievelijke families. Die bruuske inbreuk op hun thuissituatie eist na verloop van tijd steeds meer zijn tol. Dit thematische liefdesspel wordt op een ondramatische manier in beeld gebracht. Subtiliteit is het toverwoord. Het onheil overkomt ze stukje bij stukje. Dat heeft als effect dat de betrokkenheid bij de personages hoog is. Met name de onfortuinlijke Ben en George komen, ook dankzij het voortreffelijke acteerwerk, aandoenlijk over. De schuld ligt buiten hen om, slachtoffer van een conservatieve wereld.

Daarin schuilt echter ook de tekortkoming van ‘Love Is Strange’. De gebeurtenissen in de film komen vrijwel alleen voort uit situaties, niet vanuit personages. Daardoor worden de personages nooit echte karakters. Ze worden eigenlijk misbruikt om iets te zeggen over de gebrekkige stand van de homo-emancipatie in de Verenigde Staten. Doordat het engagement voorop staat, komt de film nooit helemaal tot emotionele wasdom. Het pas gehuwde koppel ontstijgt nergens het passieve slachtofferschap. Daar komt bij kijken dat er niet heel veel gebeurt. De schakel van opeenvolgende voortkabbelende situaties geeft weinig ruimte voor afstand, of tegenovergesteld, nabijheid. Het is een typisch Amerikaanse manier van vertellen die hier geen grote schade aanricht, maar het verhaal ook geen extra kracht meegeeft.

‘Love Is Strange’ is een solide film, die genoeg sympathie voor zijn personages weet op wekken om lang interessant te blijven. Toch had er meer ingezeten als de personages daadwerkelijk meer persoonlijkheid hadden gehad. Nu blijft de film hangen in een lieve, maar ook veilige en rechtlijnige degelijkheid.

Wouter Los

Bioscooprelease: 8 januar 2015
VOD-release: 7 mei 2015