Love Lies Bleeding (2008)

Regie: Keith Samples | 89 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Brian Geraghty, Jenna Dewan, Christian Slater, Tara Summers, Craig Sheffer, Luce Rains, Jacob Vargas, James Madio, Josh Berry, Chris Ashworth, Dylan Kenin, Jeremy Burnell, Arron Shiver, Kim Trasher, Dave Colon, Burly Cain, Ellen Treanor, DeAnn Gonzales, Mike Miller, Hugh Elliot, Gerald Brodin, Paul McGowen, Frank Bond, Z. Ray Wakeman, Edward A. Duran, Eric Martinez, Jesus Mayorga, Lynn Dickison, Frank Mackewich Jr., Jonathan Ringo Freeborn, Bryan Chapman, Adam Mackewich, Alfredo Ramirez, Suzanne Cortney

In 1993, een jaar na zijn culthit ‘Reservoir Dogs’ kwam de door Quentin Tarantino geschreven film ‘True Romance’ uit. De regie liet hij dit keer over aan Tony Scott. Hoofdrol in deze sympathieke misdaadthriller was weggelegd voor Christian Slater. Hij speelde de rol van de naïeve Clarence, die valt voor een hoertje en per ongeluk een koffer met cocaïne in handen krijgt. In ‘Love Lies Bleeding’, dat bijna een hommage aan deze klassieke jaren negentig film lijkt, speelt Slater dit keer de rol van corrupte agent Pollen. Het personage van de naïeve, verliefde jongen wordt ingevuld door Brian Geraghty.

Duke en Amber (de beeldschone Jenna Dewan) zijn stapelverliefd op elkaar, maar dat is zo ongeveer het enige geluk dat het jonge stel in hun leven kent. Net terug uit een missie in Irak komt Duke op onhandige wijze in aanraking met justitie, waardoor hij een strafblad krijgt. Het is daarom moeilijk om een baan te vinden. Met het magere salaris dat Amber verdient met haar werk als caissière kunnen de twee amper rondkomen. Het armoedige appartement dat het stel bewoont ligt in een criminele buurt. Regelmatig vallen buren de arme Amber en Duke lastig, niet alleen beroven ze op klaarlichte dag de weinige bezittingen die het stel nog heeft, ook hun handjes blijken nogal los te zitten. Niet meer dan normaal dus, dat het jonge koppel droomt van een betere toekomst in een betere omgeving.

Ondertussen maakt het publiek kennis met de onsympathieke, keiharde Pollen, die er niet voor terugdeinst geweld te gebruiken als hij daar zin in heeft. Hij heeft geld tegoed van iemand en gaat tot het uiterste, met zijn handlangers, om dit terug te krijgen. Wanneer Duke per toeval op de plaats aankomt waar Pollen met zijn collega’s net het geld van Duke’s drugsdealende buren afhandig had willen maken, treft hij alleen maar lijken aan en een tas vol geld. Alleen Pollen blijkt niet zo dood te zijn als Duke in eerste instantie dacht, maar omdat Pollen te gewond is, kan hij Duke niet inhalen, wanneer deze na enige aarzeling met de tas vlucht.

Wat volgt is een aaneenschakeling van redelijk adembenemende scènes, waarin Amber en Duke op de vlucht slaan. Uiteraard komen Pollen en een groepje misdadigers achter hen aan. Dit zorgt ervoor dat de spanningsboog altijd gespannen blijft. De keuzes die Amber en Duke maken zijn niet altijd even logisch, en vaak getuigen hun acties van een grote argeloosheid. Hierdoor slagen ze er in de kijker aan hen te binden. De liefde tussen de twee is bijzonder geloofwaardig en spat van het scherm. Complimenten voor de twee hoofdrolspelers, die de film heel aannemelijk weten te maken. Hier en daar wordt het publiek opgeschrikt door onverwachte, keiharde geweldsscènes, waardoor de kijker continu op zijn hoede is. De zieke manier bijvoorbeeld waarop Slater’s personage Amber aanvalt, is weerzinwekkend. Slater, een doorgaans degelijk acteur, weet van zijn bad guy rol geen blijvende herinnering te maken, maar voldoet toch. Ook de rest van de cast is lekker op dreef in deze prima actiethriller. ‘Love Lies Bleeding’ is geen hoogvlieger, maar zeker de moeite waard om eens te bekijken!