Love on a Pillow – Le repos du guerrier (1962)

Regie: Roger Vadim | 100 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Brigitte Bardot, Robert Hossein, Jean-Marc Bory, Michel Serrault, Jacqueline Porel, Jean-Marc Tennberg, Robert Dalban, Ursula Kubler, Christian Melsen, Macha Méril, James Robertson Justice

In ‘Love on a Pillow’ maken we kennis met de financieel onafhankelijke Parisienne Geneviève Le Theil (Brigitte Bardot), die naar Dijon gaat om de erfenis van haar rijke tante af te wikkelen. Per abuis gaat zij in het hotel de verkeerde kamer in en ontmoet zo de rebelse en onconventionele Renaud Sarti (Robert Hossein), die net met een overdosis slaappillen een einde aan zijn leven wil maken. Geïntrigeerd door hem besluit zij hem op te zoeken in het ziekenhuis. Hij weet op zijn beurt Geneviève over te halen om hem mee te nemen naar Parijs.

Eenmaal in Parijs aangekomen blijkt dat Renaud eigenlijk alleen maar geïnteresseerd is in drank, sex en het lezen van mysterieuze verhalen. Ondertussen beledigt hij Geneviève en behandelt hij haar als een stuk vuil, maar haar liefde voor hem heeft haar volledig verblind. Haar directe omgeving waarschuwt haar keer op keer, maar het is allemaal tevergeefs. Het is natuurlijk de vraag of Geneviève deze desastreuze relatie kan volhouden of dat zij daaraan kapotgaat.

Regisseur Roger Vadim laat zijn protegé Brigitte Bardot schitteren. Niet alleen haar verschijning maar ook haar acteerprestaties maken indruk. Zij slaagt erin om op overtuigende wijze gestalte te geven aan haar personage. Haar in eerste instantie onverschillige karakter maakt plaats voor kwetsbaarheid en ten slotte groeit ze uit tot een sterke persoonlijkheid. Robert Hossein daarentegen scoort beduidend lager. De antipathie van zijn karakter wordt niet door het personage zelf, maar eerder door zijn slechte acteren veroorzaakt en dat is jammer. Dit blijft door de film heen een storende factor en ligt de chemie tussen de hoofdrolspelers in de weg. Van de bijrolacteurs valt wijlen James Robertson Justice (Katov) op wiens acteren een positieve indruk achterlaat.

In ‘Love on a Pillow’ heeft Roger Vadim gekozen voor een jazzy soundtrack, die uitstekend past bij de sfeer die de film uitademt. Zo is de muziek geschikt voor de dromerige scènes, maar ook bij de emotioneel krachtige shots. Een goed voorbeeld is de scène in het atelier van Katov waar de muziek en beeld perfect bij elkaar passen.

‘Love on a Pillow’ is sowieso een must voor elke Brigitte Bardot fan, maar voor wie de mening toegedaan is dan zij niet kan acteren, komt hier bedrogen uit.

Lodi Meijer