Love, Spells and All That – Ask, Buyu vs (2019)

Recensie Love, Spells and All That CinemagazineRegie: Ümit Ünal | 96 minuten | drama | Acteurs: Selen Uçer, Ece Dizdar, Aysenil Samlioglu, Uygar Özçelik, Emrah Kolukisa, Damla Ersan, Tonguç Rador, Murat Toprak, Sirzat Bilallar, Melisa Demir, Gizem Katmer

‘Love, Spells and All That’ start met een vrouwelijke, mijmerende voice-over, die bij de per veerboot reizende Eren hoort. Eren is op weg naar het Turkse eiland Büyükada. Het is – zo blijkt even later – voor haar een reis waar zo ongeveer alles vanaf hangt: haar levensgeluk, haar toekomst… Maar eenmaal op de plaats van bestemming is degene naar wie ze op zoek is allesbehalve van plan Eren dit geluk te bezorgen.

Eren en Reyhan hebben elkaar al meer dan twintig jaar niet gezien. Decennia geleden werkte Reyhans vader voor Erens vader, een invloedrijke politicus. De twee meisjes waren zomers lang onafscheidelijk. Toen de tienerhormonen de kop op staken, kwam daar ook liefde bij. Maar in het Turkije van de jaren negentig was lesbische liefde natuurlijk verre van gebruikelijk en in het bekrompen Büyükada, waar iedereen op iedereen lette en vooral een prominente familie als die van Eren geen scheve schaats mocht rijden, was de relatie sowieso al gedoemd te mislukken.

De wegen van de twee meisjes scheidden zich destijds, door hardhandig ingrijpen van beide ouders. Onder het motto ‘de tijd heelt alle wonden’ hebben de dames inmiddels hun draai gevonden in het leven, althans, zo lijkt het. Want Eren werd ineens bevangen door een onverklaarbaar verlangen naar Reyhan. Ze is ervan overtuigd dat ze haar ware liefde is en heeft daarom haar succesvolle bestaan in Europa vaarwel gezegd om Reyhan op te zoeken en te overtuigen van het feit dat zij samen horen te zijn.

Reyhan is niet gelukkig met Erens komst. Ze houdt de boot af, weigert met haar te praten, maar dankzij Erens koppigheid en volhardendheid raakt het stel toch in gesprek. Aanvankelijk snap je Reyhans terughoudendheid niet, het is immers niet alsof zij het allemaal zo goed voor elkaar heeft en Eren lijkt daadwerkelijk van plan haar een betere toekomst te bieden. De grootste drijfveer lijkt schaamte te zijn, maar in ‘Love, Spells and All That’ geeft Reyhans personage de kijker maar weinig houvast wat haar motivaties betreft. Dat wordt iets duidelijker als ze toegeeft destijds een liefdesspreuk over Eren te hebben uitgesproken, wat volgens haar de enige reden is van Erens komst naar het sprookjesachtige eiland.

Het contrast tussen de twee vrouwen is niet bepaald subtiel uitgewerkt. Zo is Eren een moderne, stevig in haar schoenen staande vrouw, type carrièretijger. Haar liefde voor Reyhan maakt haar echter kwetsbaar. Voor Reyhan heeft de tijd ook niet stilgestaan, maar veel maatschappelijke en sociale vooruitgang heeft ze niet geboekt, naar eigen zeggen een effect van het schandaal dat hun tienerliefde betekende. Ze woont samen met een man die dolgraag met haar wil trouwen, maar van liefde is geen sprake (althans niet van haar kant). Heel vernieuwend is deze tegenstelling natuurlijk niet en het doet wat gekunsteld aan.

Het magisch-realistische tintje dat de regisseur in de film heeft gestopt doet de film dan weer wel boven het maaiveld uitsteken, maar niet elke scène werkt. ‘Love, Spells and All That’ is op z’n best als de twee vrouwen samen zijn en de herinneringen aan hun jeugd hen zorgelozer maken. Minder geslaagd is het bizarre fragment waarin de zoon van een overleden kennis een heel wappie-verhaal ophangt over zombies – het voegt niets toe en duurt veel te lang. Jammer genoeg is er afgezien van die liefdesspreuk en de poging deze ongedaan te maken ook niet veel nieuws onder de zon. Het eiland is prachtig in beeld gebracht. De regisseur profiteert van de fraaie vergezichten en weet het spel met licht en schaduw goed uit te buiten, maar onder aan de streep is ‘Love, Spells and All That’ niet meer dan een aardige film met een titel die waarmaakt wat het belooft.

Bioscooprelease: 29 september 2022