LovecraCked – The Movie (2006)

Regie: Elias, Tomas Almgren, Brian Barnes, Brian Bernhard, Justin Powers, Jane Rose, Simon Ruben, Doug Sakmann, Ashley Thorpe, Grady Granros | 87 minuten | horror, thriller, komedie, fantasie | Acteurs: Lloyd Kaufman, Dan Payne, Chad Bernhard, Matt Renicks, Tom Wontner, Joanna Angel, Adam Armstrong, Nick Basile, Brian A. Bernhard, Tom Blackburn, Peter Bramhill, Eleanor Brunsdon, Keely Carter, RichCasella, Beau Dearden, Elias, Nick Ewans, Jaime Fuller, Anna Ganster, Martina Ganster, Lauren Giddens, Mary Holloway, Suzy Hotrod, Barbara Hubach, Ryan L. Johnston, Dusty Jones, Scott Krakowski, Nina Kwok, Nicky Ladanowski, Jorge Llamas, Gillian MacGregor, Adrienne Maresh, Amy Mattson, Melinda Mendoza, Melissa Mendoza, Wess Moeckel, Glibulous Mongolota, Ryan Murphy, Ean Murphy, Kunst Nubile, Oliver Ostroga, Tommy Pistol, Cody Poole, Justin Powers, Matt Powers, Mary Randall, Nick Rezabeck, Mason Riley,Seaman, Rhys John Vaughan, Jeffrey Velazquez, Vicky Voltage, Richard Win, Devon Wells, Mike Withstandley, Asteria Wofford, Anna Wright

‘Slecht, slechter, goed…’

Negen regisseurs, negen scripts gebaseerd op het werk van schrijver H.P. Lovecraft en uiteindelijk negen korte films die door middel van een overkoepelend verhaal aan elkaar worden verbonden. Dat was de opzet van ‘LovecraCked’, een onafhankelijk geproduceerde film die laat zien welke kanten filmmakers op kunnen met het werk van een beroemd horrorauteur.

Het concept achter ‘LovecraCked’ levert een interessante film op, die opvalt vanwege zijn diverse en soms experimentele karakter. De kwaliteit van de negen films gaat van hopeloos amateuristisch naar imponerend goed en alles daartussenin. Films als ‘Remain’ en ‘Bugboy’ hadden met extra geld en aandacht kunnen uitgroeien tot professioneel ogende producties, terwijl een film als ‘Witch’s Spring’ vooral lijkt op een in de huiskamer gemaakte homevideo. Toch is het de ongeduldige kijker niet aan te raden de saaie films door te zappen. Juist het grote verschil in kwaliteit en insteek maken van ‘LovecraCked’ zo’n spannende ontdekkingsreis.

Wat deze ontdekkingsreis de kijker vooral leert is hoe eenzijdig eerdere Lovecraft verfilmingen zijn geweest. Waar films als ‘Re-Animator’ of ‘Necronomicon’ met name het horroraspect uit Lovecraft’s werk benadrukken, daar laat ‘LovecraCked’ zien dat het werk van de schrijver net zo goed de aanzet kan zijn voor een komische sketch (‘History of the Lurkers’), een psychologisch drama (‘Alecto’) of zelfs regelrechte porno (‘Re-Penetrator’). In ieder geval zorgt het ervoor dat ‘LovecraCked’ boven alles een verrassend project is geworden waar originaliteit zwaarder weegt dan kwaliteit. Gelukkig wordt dit door ‘LovecraCked’ bedenker Elias erkent en zorgen zijn droge sketches tussen de films door voor de nodige relativering wanneer de deelnemende amateur-regisseurs zichzelf te serieus dreigen te nemen. Elias speelt in deze sketches een incapabele journalist die onderzoek doet naar H.P. Lovecraft en zodoende het verhaal bij elkaar probeert te houden. Soms te geforceerd om grappig te zijn, soms ronduit mislukt, maar altijd met een liefde voor het werk van Monty Python. Vaak leveren de grappen slechts een geamuseerde glimlach op, maar er zijn momenten dat de zelfspot en satire hun werk buitengewoon goed doen en men tussen het lachen door vooral een gevoel van sympathie krijgt voor deze vreemde film.

Denkt men aan Lovecraft-verfilmingen, dan denkt men aan regisseur Stuart Gordon, die zich recentelijk met ‘Dreams in the Witch-House’ waagde aan de zoveelste verfilming van een Lovecraft-verhaal. Gordon is met zijn verfilmingen een hoofdstuk geworden in de geschiedenis van de schrijver en dit zijn ze in ‘LovecraCked’ niet vergeten. De rode draad in het fragmentarische ‘LovecraCked’ is echter niet de geschiedenis van de schrijver Lovecraft of zijn plek binnen de hedendaagse pop-cultuur, als wel de geschiedenis van Elias zijn interesse in Lovecraft en horror. Zodoende passeert Stuart Gordon’s ‘Re-Animator’ vooral als een stukje jeugdsentiment de revue en gebruikt Elias zijn film als een excuus om Troma directeur Lloyd Kaufman te interviewen. Niet dat ze bij de Troma studio’s ooit iets met Lovecraft gedaan hebben, maar de films van Troma zijn nu eenmaal favoriet bij Elias. ‘LovecraCked’ is daarmee een ambitieus project geworden van een horrorfan die een eerbetoon wil brengen aan de films en verhalen waarmee hij is opgegroeid, maar die deze wens tevens in een boeiend project weet om te zetten.

Hierdoor is ‘LovecraCked’ een film die zich moeilijk laat beoordelen. In eerste instantie is het een platform voor onafhankelijke filmmakers geworden en pas in tweede instantie een amusante film. Sterker nog, men moet wellicht eerst de onafhankelijke context van de film begrijpen, alvorens er plezier beleefd kan worden aan ‘LovecraCked’. Zelfs de beste films komen niet boven het amateurniveau uit en zullen de kijker die op zoek is naar een rechttoe-rechtaan Lovecraft verfilming teleur stellen. Pas wanneer we de film beschouwen als een verzameling nostalgische hersenspinsels van jonge, gedreven amateurs kunnen we de film op waarde schatten. Als persoonlijk eerbetoon en als springplank voor nieuw talent is ‘LovecraCked’ meer dan geslaagd. Als oprechte verfilming van het werk van Lovecraft weet ‘LovecraCked’ minder goed te overtuigen. Voorlopig lijkt het erop dat Stuart Gordon niet van zijn troon wordt gestoten, maar dat zijn visie op Lovecraft ook niet langer de enige is.

Sander Colin