Loving Vincent (2017)

Recensie Loving Vincent CinemagazineRegie: Dorota Kobiela, Hugh Welchman | 95 minuten | animatie, biografie | Originele stemmencast: Douglas Booth, Josh Burdett, Holly Earl, Robin Hodges, Chris O’Dowd, John Sessions, Helen McCrory, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner, Saoirse Ronan, Joe Stuckey, James Greene, Martin Herdman, Bill Thomas

Er zijn van die woorden die je graag een keer wil gebruiken, maar waar je zelden of nooit de kans voor krijgt. Deze recensent heeft veertien jaar moeten wachten tot hij eindelijk het woord ‘novelty’ uit zijn computer mocht kloppen. De film die dit mogelijk maakt heet ‘Loving Vincent’, een biografisch drama dat beeld voor beeld bestaat uit schilderijen. Die schilderijen vertellen het verhaal van Vincent van Gogh, uiteraard in de stijl van de beroemde schilder.

‘Loving Vincent’ houdt zich bezig met de laatste jaren van Van Gogh. Een jaar na de zelfmoord van de schilder stuurt postbode Joseph Roulin zijn zoon Armand eropuit om een brief van de dode Vincent te bezorgen bij diens broer Theo in Parijs. Die blijkt inmiddels ook overleden. Gedreven door een obsessieve nieuwsgierigheid doet Armand vervolgens onderzoek naar de dood van de schilder. Was het wel zelfmoord? En wat heeft de raadselachtige dokter Gachet met dit alles te maken?

Klinkt leuk toch, zo’n sluimerend moordmysterie? In de praktijk valt het nogal tegen. Het plotje wordt voornamelijk gebruikt om te vertellen over de weinig spectaculaire laatste maanden van Vincent. En om te laten zien in welke omgeving hij terecht was gekomen, qua locatie en sociale contacten. We zien deze laatste maanden in (zwart-witte) flashbacks, en we horen er de personages over vertellen terwijl ze worden ondervraagd door onze amateurdetective. Omdat de stemmen nogal vlak zijn en de geschilderde personages te weinig expressie vertonen, blijft dit plotje steriel en niet erg opwindend.

Maar dan de beelden! ‘Loving Vincent’ is van begin tot eind een juweel om te zien. Zeker voor liefhebbers van Van Gogh is het een mirakel om al die bekende schilderijen en personen tot leven te zien komen. De kleuren spatten van het scherm en de bijna mystieke uitstraling van de schilderijen is met succes getransporteerd naar het filmdoek. De zwart-witte flashbacks zijn veel scherper getekend, en daar komt de expressie van de personages weer beter tot hun recht.

Vanwege het matige plotje is dit ‘Loving Vincent’ geen meesterwerk geworden, maar de visuals vergoeden veel, zo niet alles. En wanneer het om novelty gaat, doen we er met alle liefde een half sterretje bij. Want op zo’n novelty heeft deze recensent toch veertien jaar moeten wachten. Unieke film.

Bioscooprelease: 26 oktober 2017
DVD- en blu-ray-release: 23 februari 2018