Lucian Freud: A Self Portrait – Exhibition on Screen: Lucian Freud – A Self Portrait 2020 (2020)

Recensie Lucian Freud: A Self Portrait CinemagazineRegie: David Bickerstaff | 80 minuten | documentaire

‘Lucian Freud: A Self Portrait’ (2020) is een documentaire gemaakt naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Lucian Freud: The Self-portraits’ van De Royal Academy of Arts in Londen en het Museum of Fine Arts in Boston. Voor het eerst zijn hier meer dan 50 schilderijen, prenten en tekeningen van Lucian Freud (1922-2011) samengebracht, waarin Freud zichzelf portretteerde of hij zichzelf deels in andermans portret verwerkte.

Deze beroemde kleinzoon van Sigmund Freud en moderne meester van de Britse schilderkunst richtte, net zoals Rembrandt van Rijn, regelmatig de spiegel op zichzelf. Zijn zelfportretten laten de kunstenaar in verschillende fases van zijn leven zien en net zoals Rembrandt schuwde Freud het niet om het verouderingsproces genadeloos vast te leggen, ook in steeds dikker en grover wordende verfstreken.

‘Lucian Freud: A Self Portrait’ komt uit de stal van ‘Exhibition on screen’, een productiebedrijf gespecialiseerd in kunstdocumentaires gemaakt voor exposities van grote musea over beroemde kunstenaars als Picasso en Van Gogh. Regisseur David Bickerstaff is een routinier binnen deze reeks. De afgelopen vijf jaar leverde hij zelfs meerdere films per jaar af. Die geoefendheid is af te lezen aan deze productie. Bickerstaff voorziet het uitgangspunt van de tentoonstelling van een biografie van Freud en een verhandeling over de ontwikkeling van zijn werk in de tijd. Een reeks van kunstkenners en intimi van de tentoonstelling zorgen voor het narratief. Lucian Freud komt een paar keer zelf aan het woord in fragmenten uit de korte film ‘Inside Job’ (2010) waarin de bekende kunsthistoricus John Richardson Lucian Freud opzoekt in zijn studio.

Het zijn die eigen woorden van Freud die voor de nodige smaak zorgen, want ‘Lucian Freud — A Self Portrait’ zit weliswaar vakkundig in elkaar, het geheel voelt toch wat beperkt aan. Bickerstaff is aan de slag gegaan met het materiaal dat al voor de tentoonstelling voor handen lag. Een handjevol van dezelfde schilderijen komt net iets te vaak voorbij en de deskundigen beperken zich te veel tot de bekende encyclopedische kennis over Freud en zijn werk. Dat hoort allemaal bij de opzet van deze verder prima documentaire, maar wat meer de diepte in had best gemogen. Ook het gebrek aan kritische voetnoten zorgt dat een beter begrip van Lucian Freud niet voldoende uit de verf komt.

Alberto Ciaccio

Waardering: 3

Bioscooprelease: 12 maart 2020 (Arts in Cinema)