Lust, Caution – Se, jie (2007)

Regie: Ang Lee | 157 minuten | drama, thriller, oorlog, romantiek | Acteurs: Tony Leung, Wei Tan, Joan Chen, Lee-Hom Wang, Chung Hua Tou, Chih-ying Chu, Ying-hsien Kao, Yue-Lin Ko, Johnson Yuen, Kar Lok Chin, Su Yan, Caifei He, Ruhui Song, Anupam Kher, Liu Jie, Hui-Ling Wang, Akiko Takeshita, Hayato Fujiki, Yu Lai Cheng, Li Dou, Yuji Kojima, Lisa Lu

Totaal anders dan Ang Lee’s vorige films is ‘Lust, Caution’ een thrillerachtige film. Dankzij de nodige seksscènes is ‘Lust, Caution’ zowel spannend als broeierig, maar heeft deze ook een politieke context: de Chinezen die gedurende de Tweede Wereldoorlog met de Japanse bezetters collaboreerden. Europeanen zullen zich, anders dan de Chinese overheid, niet aan de seksscènes storen. Veel van die seksscènes zijn in de officiële Chinese versie trouwens verdwenen.

Het filmverhaal beslaat een periode van vier jaren. Het verhaal wordt grotendeels verteld in de vorm van een flashback, terugblikkend op de activiteiten van een groepje studenten die verzet willen gaan plegen tegen collaborateurs. Het verhaal speelt grotendeels in Sjanghai. Mr. Yee (sterke vertolking van Tony Leung) is hoofd van de geheime politie en jaagt op verzetscellen die meedogenloos gemarteld en omgebracht worden. Hij woont afgeschut en beschermd in een luxe wijk. Zijn vrouw brengt haar tijd door met spelletjes Mah Jong en winkelen.

Aan de universiteit van Hong Kong beraamt een groepje studenten op een beetje knullige wijze een aanslag op Yee. Daarvoor wordt één van de vrouwelijke studenten, Wong Chia Chi, ingezet om Yee te verleiden, zodat hij dan vermoord kan worden. Zij speelt de rol van de jonge mevrouw Mai, echtgenote van een succesvolle zakenman, die graag goederen aan de bezetters wil leveren. Deze rol wordt adequaat vertolkt door Wei Tang. Wong lijkt Yee in de val te kunnen lokken, maar op het laatste moment haakt Yee af en gaat de hele operatie niet door. Wong heeft op dat moment al een groot persoonlijk en dramatisch offer moeten brengen, dat dan geheel vergeefs is geweest.

Yee vertrekt naar Sjanghai. De leden van de verzetscel verlaten Hong Kong eveneens. Vier jaar later ontmoeten deze elkaar weer in Sjanghai en krijgen zij opdracht alsnog de collaborerende Yee uit te schakelen. Wong Chia Chi wordt weer ingezet als de verleidelijke Mevr. Mai. Zij slaagt er in zich wederom in de kring rond Yee te introduceren en Yee hapt dit keer na grote aarzelingen toe.

Yee heeft specifieke seksuele voorkeuren en bij een eerste rendez-vous verkracht hij haar tijdens een SM-ontmoeting. Wong is ontzet, maar ontdekt bij zich zelf ook huiverend dat zij zich desondanks tot hem aangetrokken voelt. Zij is bereid de relatie desondanks voort te zetten. Allengs ontmoeten Yee en Wong elkaar vaker en verschuiven de accenten binnen de verhoudingen van hun liefdesspel. Yee is weliswaar een meedogenloze bruut, maar raakt uiteindelijk verstrikt in zijn relatie met Wong. Hun onderlinge verhoudingen worden een complexe aangelegenheid. Is zij in deze zich steeds wijzigende situatie nog in staat hem te (laten) vermoorden? Welke – onvermijdelijke – dramatische ontwikkelingen zullen volgen en wiens bloed zal gaan vloeien? Zowel Tony Leung als Wei Tang, voor wie dit haar debuut betekent, spelen hun rol met verve.

Toch worden de hooggespannen verwachtingen van de film niet helemaal ingelost. De cameravoering is subliem, de kleuren zijn magnifiek, de aankleding van de film oogt rijk en het spel van de acteurs is zonder meer goed. De, met name seksuele, spanning die in het verhaal tussen de twee hoofdpersonen hangt is realistisch en geloofwaardig. De film kent met ruim 2,5 uur echter een forse lengte. Vooral in het begin komt het verhaal wat moeizaam op gang door de introductie van vele karakters. Het duurt daarom geruime tijd voordat de film je gaat pakken. Daarnaast wordt bij de ontwikkelingen een aantal zijpaden ingegaan die niet nodig zijn. De voortdurend opduikende nieuwe karakters of gebeurtenissen die passeren bieden minder toegevoegde waarde. Met enige inkorting zou het verhaal meer vaart krijgen zonder aan diepgang in te boeten.

‘Lust, Caution’ is geschikt voor een breed publiek. Voor liefhebbers van drama en romantiek biedt de film meer dan genoeg, voor hen is de film niet te missen.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 24 januari 2008