Lustvulkaantjes (2009)

Regie: Willem van Batenburg | 86 minuten | erotiek | Acteurs: Diana de Koning

Wereldwijde faam is – en was – er niet alleen voor Nederlandse filmmakers als Paul Verhoeven, of acteurs als Rutger Hauer. Nee, we hebben nog wel meer helden in ons kikkerlandje, en één ervan is de meester van de zogenaamde “pornorotische” films, Willem van Batenburg. De eerste Nederlandse film in dat genre – in feite pornofilms met een verhaal – stamt uit 1982 en is van de hand van Van Batenburg, die hiermee dus een pionier is in het (Nederlandse) pornogenre. ‘Pruimenbloesem’ heette deze onmiddellijke klassieker, die opgevolgd werd door het niet veel minder succesvolle ”n Schot in de roos’. En nu is er dan, voor de echte verzamelaar een unieke dvd verschenen die de vroege filmpjes van vóór die langspeelsuccessen op één schijf verzameld. En hoewel het verhalende aspect en de continuïteit, dat de beroemde films van Van Batenburg juist zo onderscheidde van de rest, deels ontbreekt door de bondigheid, komt de gevarieerdheid van de filmpjes het onderwerp of genre ook juist weer ten goede. De kwaliteit, originaliteit en het erotische gehalte wisselen erg tussen de filmpjes, maar als geheel is ‘Lustvulkaantjes’ toch in ieder geval het bekijken waard. Al is het maar vanwege de curiositeitswaarde. Hoewel het hier om korte filmpjes gaat, heeft van Batenburg toch in veel filmpjes enigerlei verhaal willen invoegen. Veel moet men hier echter niet van voorstellen, en bovendien laat de continuïteit te wensen over. Zo is in het filmpje “Schaaklust” niet te zien hoe een geheime minnaar van een vrouw wier man in de huiskamer met een vriend zit te schaken, het huis binnenkomt. Dat zijn aanwezigheid verborgen moet blijven wordt wel onomstotelijk duidelijk gemaakt. Hij doet zijn schoenen uit als hij de vrouw de trap op volgt en wanneer hij bij het vertrekken van de trap afvalt, doet de vrouw – nadat de man snel vertrokken is – alsof zij zelf gevallen is door even op de grond te gaan liggen, voor het geval de man poolshoogte komt nemen. De seksscène op de bovenverdieping is dan weer wat minder interessant. Dit heeft verschillende redenen, die ook in het gros van de filmpjes op de dvd zijn terug te vinden.

Om te beginnen zijn de films duidelijk zonder (synchroon) geluid opgenomen en is er ook veelal na afloop geen dialoog toegevoegd, wat betekent dat het gebruikelijke gekreun en de “dirty talk” afwezig zijn, wat toch wel enige afbreuk doet aan de ervaring. Helemaal wanneer de beelden (tegenwoordig) op zichzelf niet voldoende prikkelend zijn, met extreme close-ups van penetraties, ejaculaties, met/in flink behaarde intieme delen, is het uitblijven van geil commentaar of de verplichte “oh’s” en “ah’s” een gemis. Verder is het jammer dat de seksscènes nogal eens klinisch of klungelig tot stand komen, zonder zichtbare geilheid van de betrokkenen. Nauwelijks zijn er plagende blikken en spannend voorspel te zien; meestal wordt er wat gewriemeld, gaat de kleding uit halverwege de trap, loopt iedereen droog voor zich uitkijkend naar de slaapkamer, en bestijgt men elkander, met enkele zich opvolgende standjes en de uiteindelijke climax. De “geloofwaardig geile” mensen waarover in de samenvatting gerept wordt zijn dus niet vaak waar te nemen. Ook over de “mooiheid” van veel van de “acteurs” valt te twisten, vooral wanneer het om de heren gaat. Oude mannen met lange baarden, foute snorren, en gerimpeld scrotums komen geregeld voorbij, maar het publiek voor porno is natuurlijk voornamelijk van het mannelijke geslacht, dus dat hoeft niet een al te groot probleem te zijn.

Toch zijn er verschillende filmpjes die toch zeker wel geslaagd zijn, op zijn minst als komisch hoogstandje. Het huzarenstukje van de dvd is het filmpje “Groot, gretig, en gedienstig”, waarin een vrouw haar vriend/minnaar met twee andere vrouwen in bed ontdekt, en weer vertrekt omdat zij hem niet met anderen wil delen. Dus gaat ze maar in het bos tegen een boom staan masturberen, terwijl ze hardop fantaseert over de jongeman, terwijl de kijker afwisselend beelden van haar en het triootje in de slaapkamer krijgt voorgeschoteld. Het leukste is echter dat het geheel voorzien is van dialoog en voice-over in het Duits, wat het tot een hele foute en hele hilarische pornoclip maakt, die het erg goed zal doen op (foute) feesten en partijen. Het is bijna genoeg om de aankoop van de disc te rechtvaardigen.

De dvd bevat nog een filmpje met Duits commentaar, genaamd “Junge Mädchen, geile Verkauf” – over twee vrouwen die een man opzoeken voor een leuk avontuurtje – dat aardig is maar het niet haalt bij het eerdergenoemde filmpje.  Esthetisch interessant is de vignet “Strandgeneugten”, waarin een jongeman op het strand wegdroomt over seks met een mooie jongedame, wanneer deze hem van een afstandje passeert. In de eerste helft hiervan is er niets expliciets te zien, maar gebruikt Van Batenburg boeiende (extreme) close-ups, die even aan het werk van Antonioni doen denken, en is het tweetal speels met elkaar een het flirten en over het strand aan het dartelen. Het filmpje “House of Pleasure” laat vervolgens nog wat creatieve standjes zien – een jongeman die op zijn kop op een podium oraal wordt bevredigt, bijvoorbeeld – waarbij de kijker weer eens rechtop kan gaan zitten. De grootste pluspunten van de dvd zijn de (onbedoeld) humoristische of knullige momenten. Prikkelende, sexy scènes en verhaal en continuïteit zijn helaas wat minder goed vertegenwoordigd.