Lynn (2009)

Regie: Margot Schaap | 40 minuten | drama, korte film | Acteurs: Sietske van der Meij, Michaël Bloos, Ezra Mol, Elsie de Brauw, Vincent Croiset, Kiki van Deursen, Eva Smid, Madelon Bresser, Sin-Mee Choy, Raven van Waijen, Hazel van Waijen, Wieger Windhorst, Hans Mulder, Alexandra Duvenkot, Thijs Havens

Lynn is twintig, heeft gescheiden ouders, met wie ze beiden goed overweg kan. Ze heeft een vriend, Stefan, ziet er goed uit en is lief voor haar kleine (half)zusje Floortje. Ze studeert psychologie in Amsterdam en heeft leuke vriendinnen. Wat is er met Lynn aan de hand? Eigenlijk niets, maar de korte film die aan haar gewijd is wil ons graag anders doen geloven. De film volgt Lynn gedurende enkele dagen en we zien haar vaak heen en weer fietsen, kletsen met een vriendin, met een kennis die ze tegenkomt in de boekwinkel, telefoneren, uitgaan, een steples volgen, op haar, zorgen voor Floortje, die ze naar school brengt en weer ophaalt, praten met haar ouders, gewoon die normale dingen die de dagen van zo veel mensen vullen.

Het meest opvallende in de film is de moedereend met kleintjes die Lynn in het trapportaal van Stefan tegenkomt. Ze is wat aangeschoten na een avondje stappen, dat wel, maar het publiek ziet ze ook, dus ze zullen wel echt zijn. Het doet een beetje denken aan Tony Soprano, voor wie een soortgelijke ontmoeting met een eend in zijn zwembad aanleiding was voor een bezoek naar de psychiater, maar zo erg in de knoop zit Lynn niet. Of toch wel? Af en toe zien we het leven door haar ogen en dan blijkt dat ze toch ergens mee zit. In ieder geval denkt ze na over zichzelf: ze kijkt melancholisch naar foto’s van vroeger waar ze vrolijk op staat, zowel bij haar moeder thuis als bij haar vriendin, over voorbijgangers lijkt ze haar oordeel te vellen.

‘Lynn’ zou je kunnen bestempelen als een saaie film. Er gebeurt immers weinig opzienbarends, het is slechts een registratie van een aantal dagen in het leven van een gewoon Nederlandse jonge vrouw. Ze neemt geen radicale beslissingen, komt niet tot een verhelderend inzicht en maakt niets ingrijpends mee. Maar in plaats van saai is het misschien beter om de film subtiel te noemen. Dat de makers doorgeschoten zijn in hun subtiliteit is wel jammer; de boodschap die regisseur/scenarioschrijfster Margot Schaap en scenarioschrijver Bastiaan Kroeger in de film gestopt hebben is te diep verstopt. Ondanks dat is ‘Lynn’, die gemaakt is in het kader van One Night Stand 4, geen slechte film; de acteurs gedragen zich naturel, de cameravoering is dik in orde, het is alleen zo dat de kijkervaring achteraf niet veel blijkt te verschillen van het zitten in het openbaar vervoer en het observeren van mensen.

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2009