M.F.A. (2017)

Recensie M.F.A. CinemagazineRegie: Natalia Leite | 92 minuten | thriller | Acteurs: Francesca Eastwood, Clifton Collins Jr., Leah McKendrick, Peter Vack, David Sullivan, David Huynh, Marlon Young, Jess Nurse, Mary Price Moore, Melanie Britton, Michael Welch, Mike C. Manning, Kyle McKeever, Kyler Pettis, Mariah Owen, Alexandra Fatovich, John Benitz, Ryan W. Garcia

Wat doe je wanneer je iets vreselijks is overkomen, maar niemand je gelooft? Wanneer je helemaal alleen staat en gerechtigheid niet vanzelfsprekend is? ‘M.F.A.’ van regisseur Natalia Leite durft moeilijke vragen te stellen over een zeer actuele kwestie – seksueel wangedrag.

Wanneer de teruggetrokken studente Noelle (Franceska Eastwood) op een feestje verkracht wordt, stort haar wereld in. De universiteit doet niets met de misdaad wegens gebrek aan bewijs en haar vriendin, zelf ook slachtoffer van verkrachting, raadt haar daarom aan het te laten rusten. Maar er knapt iets bij Noelle en ze besluit het recht in eigen hand te nemen door diverse verkrachters te vermoorden.

Regisseur Leitte putte uit persoonlijke ervaringen om de film zo geloofwaardig mogelijk te maken. De omstandigheden van Noelles verkrachting voelen dan ook pijnlijk echt – geen enge man die uit de bosjes springt, maar een schijnbaar aardige jongen in een onbewaakt een-op-eenmoment op een feestje, op zo’n manier dat de buitenwacht denkt dat het met haar instemming gebeurde. Dat maakt het gevoel van onrechtvaardigheid na de verkrachting des te sterker, zeker in het MeToo-tijdperk.

‘M.F.A.’ werkt vanwege het sterke, intieme spel van hoofdrolspeelster Eastwood. Het hele verhaal draait om Noelle, en Eastwood vertolkt haar transformatie van schuchtere studente tot meedogenloze seriemoordenares met verve. Het grote onrecht waar ze tegenaan loopt voelen we met haar mee, waardoor we bijna zelfs meegaan in haar keuze om de wereld met geweld te verlossen van verkrachters. Desalniettemin gebeurt alles wel heel snel. Hoewel de omstandigheden waardoor Noelle de grens naar moorden oversteekt nog geloofwaardig lijken, is het wel erg onwaarschijnlijk dat een kunststudente opeens precies weet wat ze moet doen om niet gesnapt te worden. De film stapt daar net iets te snel overheen, hoewel we wel met Noelle mee blijven voelen.

De iets te scherpe toonwisseling wanneer Noelle ‘de Rubicon oversteekt’ doet echter weinig af aan de sterkte van het verhaal en Eastwoods spel. Voor liefhebbers van serieus drama over gevoelige onderwerpen is ‘MFA’ dan ook zeker een aanrader.

Yurre Wieken

VOD-release: 8 februari 2018
DVD-release: 8 februari 2018